torsdag 28 januari 2010

BESVIKEN















Köpte ett hekto underbart ullgarn i den fina affären i den lilla sommarstaden.....
Nu var det dags att nysta och börja sticka, trodde jag. När jag öppnade härvan bestod en av två mindre härvor a´50g. Nystade och tyckte det såg konstigt ut, olika färger eller...? Jo, så var det! Helt olika färger och vad gör man av det? En socka i varje färg i ser inte så roligt ut. Går tillbaka till affären som bara har sommaröppet? Stickar randigt? Får fundera på det, känner mig i alla fall lurad och hemst besviken!
Läser era bloggar och muntar upp mig, ni gör så vackra saker och är så kreativa, min energi är på sparlåga just nu. Kram till er alla! //BiZen

torsdag 21 januari 2010

PIF TILL LINN


Linn anmälde sig till min PIF och hade en önskan om att få något med "ugglan"
Satte genast igång att sticka när jag hade ugglan i färskt minne. Hade ingen beskrivning utan hittade på eftersom jag stickade. Det blev ett par halvvantar eller torgvantar eller vad man väljer att kalla det. Stickade in några pärlor för att piffa till det och lite hålmönster.
Önskar er alla en underbar helg! Kram //BiZen

måndag 18 januari 2010

ETT ÅR HAR GÅTT...................


I dag blir det inga egna bilder av varken stickat eller sytt.
I dag är det ett år sedan min bror dog, hastigt och oväntat tre dagar efter sin 53-årsdag. Har stöttat mina föräldrar så gott jag kunnat. Årsdagen kommer alltid att kännas tung.
Kram till er alla! //BiZen

måndag 11 januari 2010

PAKET X 2



Jag var borta över helgen och när jag kom hem i går kväll låg en avi och väntade om ett paket att hämta på posten.(skriver posten fast den egentligen inte finns) I morse måste jag iväg snabbt ut i kylan, in på posten, hem igen för att få se innehållet. I paketet fanns bland annat denna bok om Karin Larsson. Å vad jag älskar Sundborn och Larssons! En riktigt härlig blädderbok med fantastiska bilder om mode,inredning,trädgård, mat och textil. Kan det bli bättre!
När posten kom i dag fick jag ännu en avi om paket och fick göra om samma procedur. Nu var jag riktigt nyfiken och jag måste säga att paketet var värt att vänta på. Fem hekto garn i vitt, svagt rosa och ljusblått! Två jättefina disktrasor från Lagerhaus och ett kort. Snälla, söta Aleisa med bloggen "made by mama" hade skickat detta generösa paket till mig bara för att jag stickat henne ett par lila vantar med ugglor på. Jag är verkligen glad och tacksam för detta paket! Garnerna kommer att bli något litet och gulligt till en baby som vi väntar i februari. Det passar perfekt. Tusen tack Aleisa!!!!
Kram till er alla //BiZen

onsdag 6 januari 2010

ÅTER TILL VARDAGEN




GOD FORTSÄTTNING!
Ja, då var helgerna slut för den här gången och i morgon är det vardag igen. Jag har hunnit jobba tre dagar efter min julsemester och i morgon är julledigheten slut för de flesta.Hoppas ni alla har haft en härlig jul och nyårshelg, känner er utvilade och hoppfulla inför det nya året som just börjat, år 2010!
Det blev två par lila ugglevantar tidigare, men dom gav jag bort. Köpte mig ett grönt garn och stickade ännu ett par som jag ska behålla. Tyvärr blev dom inte lika bra trots att garnet är detsamma fast annan färg. Det här garnet verkar tunnare, borde lagt upp fler maskor och haft tunnare stickor.
Sockorna i garnet Frost är också klara. Nu har jag provat lite olika flerfärgade garner och fortsätter med dom garner jag har hemma så får vi se vilket som blir min favorit.
Har snabbsytt en rutig bomullsklänning till F som fyller två år på lördag. Tyget räddade jag från soporna när min svägerska skulle flytta. Sydde även en liten kasse i samma tyg och ska lägga en bok i den. Har försökt banka i tryckknappar i dag men det gick inte alls bra. Gav upp och syr knapphål och knappar i morgon istället.
Ha ett gott 2010! Kram //BiZen

torsdag 31 december 2009

ÅRETS SISTA DAG


Ja. så var vi där. sista dagen på 2009. Vill tacka alla för era fina kommentarer som jag fått och att ni tittat in hos mig. Själv har jag njutit av att få kika in hos er och fått massor med inspiration. Beundrat hur mycket ni hinner göra och hur underbara saker ni visar. Jag fortsätter titta in i era bloggar och önskar alla fantastiska människor som delar med sig av tankar och bilder ett riktigt fint och mysigt 2010!
GOTT NYTT ÅR OCH MÅNGA KRAMAR FRÅN MIG TILL ER ALLA! //BiZen

måndag 28 december 2009

KLAPPAR JAG SYTT




Nu vill jag önska er underbara dagar resten av 2009. Hoppas julen har varit fin med god mat och gemenskap.
Vi fick en vit och fantastisk jul med mycket snö som skulle skottas och sopas.
I dag har det varit plusgrader med tö, regn och slask. Fast vi är lovade riktig kyla framöver så det är bara hoppas att vi alla står på benen när det fryser på.
Visar några saker jag sydde och gav bort i julklapp.
Kudde med applikation, handukar med hjärtapplikationer och ett fodrat förkläde med spets på. Ha det gott alla som tittar in till mig! Kram //BiZen

onsdag 23 december 2009

GOD JUL!


Nu är julgranen klädd och julskinkan provsmakad.
Återstår bara att önska er alla en fröjdefull jul! Kram//BiZen

tisdag 22 december 2009

DAN FÖRE DAN FÖRE DAN....................




I dag har jag börjat min semester och ska få vara ledig nästan 2 veckor. Tycker att jag är värd det efter att ha jobbat julaftonskvällar två år i rad. Dagen har varit lugn, jag har gått här och pysslat med förberedelser inför julen. Nu är det bara två dagar kvar!
Har även suttit och läst bloggar om hur ni andra har det och ser att många klätt julgranen. Hos oss klär vi alltid granen dagen för julaftonen, alltså i morgon. Då kommer barnbarnen och klär granen, vi äter tillsammans och myser ihop.
Mina virkade snöstjärnor ska upp i granen, dom har hängt med i många år nu och blivit "jul" för mig. Även den runda broderade duken kommer fram varje år.
Ha det gott allihop! Kram //BiZen

måndag 21 december 2009

JULKORTEN


Julkorten strömmar in och jag sparar dom i den här. Ritade upp ett mönster på ett bomullstyg och sydde med pärlgarn. Det finns så många fina, moderna saker att sätta julkorten i men jag tycker om den här lite gammaldags ideen. Hemgjort och enkelt.
Marken fortsätter att fyllas med snö, snö, snö. Nu har vi verkligen fått så vi känner oss nöjda inför julen. Barnen har jullov och kan tumla runt i den härligt rena, vita snön och få rosor på kinderna. Kylan känns ovan men det är bara att klä på sig ordentligt då känns det skönt med en proemenad.
Hoppas ni alla har det lika lugnt och skönt inför julen som jag. Man ska njuta!
Kram till er alla! //BiZen

torsdag 17 december 2009

AMIGURUMI



Lilla A och jag var till biblioteket och då hittade hon boken om amigurumi. Nu måste vi hem och virka, tyckte hon, och farmor letade fram garn coh virknål. Lite sne och vind blev han stackars sköldpaddan, men A var glad och nöjd, vilket var huvudsaken. Så här i efterhand förstår jag att det vore lättare att inte virka i bomullsgarn, vilket jag gjorde. Nån mer amigurumi blir det nog inte, det var inget för mig kände jag. Men nu har jag provat virka en sån där sak som jag till slut också lärt mig namnet på. Önskar er alla en vit och fin fortsättning på veckan!
Kram //BiZen

tisdag 15 december 2009

JA, SE DET SNÖAR....................













Nu har den äntligen kommit, snön som vi väntat så länge på. Bilderna är suddiga pga av det snöar och det bara fortsätter att snöa. Vitt och härligt utomhus! Önskar att det får vara kallt nu så den ligger kvar till jul. Att barnen får vara ute och leka i snön, åka pulka och sen komma in och få varm choklad och en god smörgås. Så som det var när jag var barn. Kram till er alla! //BiZen

fredag 11 december 2009

UTLOTTNING


Visst är dom underbara både i färg och form?
Titta in hos ULRIKA på hennes fantastiska keramik. Nu lottar hon ut två muggar som en julklapp till någon av oss, generöst med en så fin vinst, tycker jag och hoppas på tur. Vill du också vara med så är adressen: www.ulrikaolsson.blogspot.com
En lugn och skön tredje advent önskar jag er alla! //BiZen

måndag 7 december 2009

VITT & SVART



Fick se att min blogg varit lila väldigt länge och tänkte bjuda på något annat i dag. Så inget lila utan vitt och svart. En julklappsväska till en tonårstjej. Väskan är ca. 25X25cm. och har en lång axelrem. Ficka på baksidan med lite brodyr och mobilficka + en större fick invändigt. Fodrad med bomulltyg i vitt med svart och grönt mönster. Tygerna är åter igen från IKEA. Har svårt att slita mig från att sy väskor, dom återkommer hela tiden. Tycker det är så roligt.
Vi fortsätter att tända ljusen jag är avundsjuk på er som fått vitt på marken. Det som kallas snö. Skulle behöva det nu för att lysa upp dagarna som är grå och mörka. Men den som väntar.............Kramar till er alla //BiZen

torsdag 3 december 2009

BÖCKER OM STICKNING



Beställer jag böcker som jag tidigare inte bläddrat i kan jag bli besviken. Innehållet är kanske inte alls det jag förväntat mig. Den här gången hade jag turen att beställa två stickböcker som ger både glädje och inspiration. Det finns en del att läsa, fina bilder och beskrivningar. Kanske stickar jag något direkt ur böckerna, kanske får de bli en inspirationskälla till egna ideer, mönster och modeller. Tillsammans med böcker fick jag en present. Två nystan av garnet Frost i lila och grått. Har börjat på ett par strumpor. Alla strumpor utom dom fina gröna är på väg att ges bort så nu ska jag behålla dom här också.
Vi har haft sån dimma de senaste dagarna så det är inte så roligt vara ute, då passar det bra sitta inne och sticka. Kram //BiZen

torsdag 26 november 2009

BLOGGAR EN KOFTA IGEN


Här kommer en babykofta även den i lila och vitt.Storleken är den minsta till en baby. Den här koftan har jag stickat fler stycken genom åren fast i olika färger. Mönstret måste vara från 1970-1980-talet minns inte exakt. Har det utrivet från en tidning och årtalen finns inte med. Jag tycker om modellen och mönstret och tycker att det står sig även många år in på 2000-talet. Nu kryper jag upp i soffan och stickar vidare. Kram till alla! //BiZen

måndag 23 november 2009

UGGLEVANTAR



Det här garnet fick jag från Maria i Garn&Choklad-bytet. Nu har det blivit ett par vantar med ugglor på. Garnet räcker till ännu ett par vantar, men jag har inte bestämt hur dom ska se ut. Efter att jag fotat garnet och chokladen som jag fick, kom ännu ett paket från Maria med två nystan sockgarn i grönt och turkos. Jättefina färger och flerfärgat garn som jag gillar.
Dagarna blir mörkare och mörkare snart hinner det inte bli ljust på hela dagen. Ser fram emot helgen då det är första advent och vi får ta fram stjärnor och ljusstakar. Älskar verkligen den tiden, veckorna före jul med många ljus, stjärnor, julklappsinslagning, att skriva julkort, baka saffransbröd och allt annat som hör till. Till er alla...ha en fantastisk advent! //BiZen

söndag 15 november 2009

DE SISTA NOVEMBERFÄRGERNA UTE I NATUREN















Hej alla bloggare! Har varit lite frånvarande här ett tag. Det betyder inte att jag glömt er. Jag har varit inne och läst era bloggar och beundrat alla alster det ni lagt ut. Alla är så flitiga!!! Själv har jag också pysslat med lite småsaker och det kommer bilder så småningom.
De första dagarna i november var kameran med på promenad och det fanns fortfarande färger att föreviga. Nu är det mesta grått och i dag har det varit speciellt grått med dimma och duggregn hela dagen.
Tänder ett ljus och tar fram mitt handarbete, sitter och myser resten av kvällen.
Kram //BiZen

tisdag 3 november 2009

STRUMPOR IGEN........


Nu håller jag på att sticka strumpor igen, får visst aldrig nog. Rött och grått, ser ut som strumpor till tomtenissen. Det är garner som legat till sig och mognat i korgen och nu håller på att bli julklapp. Ull förstås, det bästa och gosigaste att ha på fötterna.
Här tittar solen fram och det är skönt med lite ljus under dagen nu när de flesta av dygnets timmar är mörka.
Ha en fortsatt fin vecka! //BiZen

söndag 1 november 2009

ÄNNU EN KOFTA HAR BLIVIT FÄRDIG













Var i Eskilstuna och köpte garn. Skulle ha lila till en kofta åt en 2-åring och vitt till en babykofta. Hur jag tänkte vet jag inte för när jag kom hem hade jag alldeles för lite garn. Då fick det bli att tänka om och detta blev resultatet. Eget mönster som kommit till under tiden jag stickat.
Har haft långledigt och en alldesles underbar helg. Slutade kl.10.30 i torsdags och börjar jobba kl.14.00 i morgon igen. Helgen har bestått av många, långa härliga höstpromenader. Besök i Mariefred och garnköp hos Cornelia Hamilton. Hon har en underbart färgsprakande affär med ljuvliga garner.
Fick oväntat besök av min bästa kompis från skoltiden. Jag älskar när någon bara dyker upp helt oväntat. Någon man inte sett på länge.
Sedan blev det biobesök också. Inte ofta man går på bio numera, i alla fall inte vi, så det var både roligt och trevligt.
Allhelgonahelgen inbjuder också till att tända ljus och tänka på dom som inte längre finns bland oss, stillhet och minnen, att ta vara på tiden här och nu.
Novembermörkret sänker sig över oss och ljusen tänds oftare och oftare........//BiZen

måndag 26 oktober 2009

KOFTAN ÄR KLAR



Äntligen har jag sytt knappar i den vita ullkoftan som legat färdig ett tag. Jag har massor med knappar men ofta när jag sytt eller stickat något som ska ha knappar hittar jag inga som passar. Nu tog jag i alla fall några vita som får duga. Koftan passar till en 3-åring.
Har anmält mig till ett byte igen och fick min byteskompis i dag. Jag ska skicka garn och te till någon i Norge. Hon har inga önskemål om färger och ingen blogg så det blir fritt fram att använda min fantasi. Få se vad det kan bli.....
Ha det gott nu! //BiZen

söndag 25 oktober 2009

VANTAR TILL VINTERN



Det är inga lovikka-vantar fast det ser ut så. Dessa är stickade i ett lite tunnare ullgarn än lovikka. Storleken är 6 år och färgen säger väl att det är en tjej som ska ha dom. Har gjort ett enkelt broderi med blommor och blad.
Kom hem för en stund sedan efter ett långt arbetspass som innehöll både kväll, nattjour och dagtid. Till råga på allt blev det en timme extra detta dygn, men nu är det avklarat. Kvällen kommer jag att tillbringa i soffan med en stickning. Ha det gott! //BiZen

söndag 18 oktober 2009

HÖSTVÄSKA


Ännu en väska har blivit tillverkad. Den är i lite höstiga färger. Yttertyget är smalspårig manchester och innertyget detsamma som jag gjort kantband av. Stor ficka på baksidan och mobilficka, en större ficka och nyckelband finns invändigt. Sydde också en mindre väska till småprylarna eftersom jag tycker det är så praktiskt. Hittar då lätt det man ska ha tag i.
Helgen har varit lugn, jag har fått vara ledig. Promenerat i den härligt färgstarka naturen, plockat lite löv och kastanjer och gjort ett ljusfat. Fick iden från en annan blogg. Mycket dekorativt! Avslutade helgen med att köpa hämtmat, det blev kebab som jag tycker är väldigt gott. Brukar sällan köpa färdig mat men nån gång är det skönt att bara sätta sig och äta. Hoppas eran kommande vecka blir trevlig! //BiZen

tisdag 13 oktober 2009

ROSOR TILL MIG



I dag fick jag dessa vackra rosor tillsammans med en lott som jag vann 50 kronor på. Det räckte nästan till ett häfte frimärken och det är nåt som går åt hos mig.
Har varit och postat paket till min swapkompis i Garn&Choklad-bytet. Nu blir det spännande se om hon gillar innehållet.
På eftermiddagen har jag varit i badhuset med A som ville visa att hon lärt sig simma. I går var hon här och önskade våfflor till mellanmål efter skolan. Det var trevligt att ta fram våffeljärnet, inte ofta man gör det numera - undrar varför - våfflor som är så gott! Ha en fortsatt fin vecka! //BiZen