torsdag 25 februari 2010

PAKETET HAR KOMMIT


















I dag fick jag mitt paket i Garn&Te-bytet.
Rebecca med bloggen "auriorai.blogspot.com" hade skickat det här färgglada garnet som det ska bli kul att prova. Har inte stickat med det tidigare.
Jättegott te fanns också med i paketet, har just provdruckit en kopp.
Rebecca bor i grannkommunen där jag jobbar, kanske springer vi på varandra någon gång, vem vet....
Tack snälla Rebecca för ett välkommet paket! //BiZen

onsdag 24 februari 2010

STICKFODRAL TILL KNIT PRO












Har sytt ett fodral till mina KnitPro-stickor. Eftersom jag endast använder strumpstickor och rundstickor blev det ett litet fodral som tar liten plats när jag rullat ihop det. Lätt att ta med och det är ingen risk att stickorna går sönder.


Önskar alla en solig och fin dag! //BiZen

tisdag 23 februari 2010

SYFESTIVAL



Nu är det några dagar sedan jag var till Älvsjö på Syfestival. Vädret kunde ju varit bättre med mindre snö men jag kom både dit och hem. Blev skjutsad till stationen och tog pendeltåget. Tack vare alla förseningar gick tågen hela tiden med jämna mellan rum utan tidtabeller och knappt någon väntan alls.
Jag tyckte mässan var trevlig, gott om plats, inga köer bara roligt och inspirerande. När jag blev trött av att gå omkring kunde jag slappna av i en massagestol och bli knådad på både nacke och rygg. Skönt!

Bilderna visar mina inköp av garn och tyger mm. Det rosa som jag redan stickat men inte sytt ihop är en Åremössa som jag fick beställnig på innan jag åkte iväg.Det var ett nystan Milano.
Resten är sockgarner och rena ullgarner.

Det enfärgade tyget är linne och dom mönstrade är bomullstyger. Ett kort med en ängel, några fjärils- och änglaberlocker. Köpte även ett antal spolar till symaskinen, det får man aldrig för många.

Vad jag ska sticka och sy av detta vet jag inte men det är skönt att klappa på garnerna och det känns bra att ha det ligga här hemma och vänta på att bli något vackert eller nyttigt när lusten infinner sig.
Ha en skön tisdagkväll! //BiZen

tisdag 16 februari 2010

FÖR 55 ÅR SEDAN




Det här är en av alla klänningar som min mamma sydde till mig när jag var barn.
Broderierna är naturligtvis handsydda. Klänningen är sydd både på en Husqvarna trampmaskin och för hand. Det var på den trampmaskinen jag lärde mig sy.
Det fanns bara raksöm så alla sömmar fick kastas för hand.
Visst är klännigen fin?
Ha en fortsatt bra vecka! //BiZen

måndag 15 februari 2010

LÄNGTAR!!!!!


Den här veckan är det SYFESTIVAL på Stockholmsmässan i Älvsjö. Den är öppen fredag - söndag och jag har sedan länge bestämt mig för att åka dit. Tidigare har jag varit på Syfestival i Sollentuna men det är ett antal år sedan. Därför ska det bli extra roligt att få uppleva det igen. Nu är det både närmare och lättare att ta sig dit. Hoppas få klappa en massa sköna, vackra garner, klämma på tyger och se nya inspirerande hantverk.
Jag längtar så att det snart blir fredag!
Kram till er alla! //BiZen

söndag 14 februari 2010

ALLA HJÄRTANS DAG


Stor kram till er alla från mig på ALLA HJÄRTANS DAG!
Var rädda om varandra och ha en underbar söndag!
//BiZen

fredag 12 februari 2010

JULIA-VANTAR












Eftersom kylan fortsätter och snön ligger kvar behöver jag fler varma, sköna ullvantar. Det här garnet som heter JULIA har legat i lådan och väntat på att få bli något varmt och skönt. Jag tycker färgen är vacker och lätt att hitta om jag tappar den i snön. Hade ingen beskrivning så det blev en enkel variant med en fläta. Extra glad är jag över att jag lyckades få vantarna nästan lika i randningen.

Har fått namn och adress till min byteskompis i Garn&Te-swap så nu är det bara att åka ut och leta garn som kan passa och te som är gott.

Till er alla som tittar in till mig önskar jag en trevlig helg! //BiZen

måndag 8 februari 2010

TVÅ NYA KASSAR



Har suttit vid symaskinen och fått ihop två nya kassar. Dom är lika tidigare kassar med foder, en ytterficka och två innerfickor. Den ena är sydd i ett IKEA-tyg och den blåblommiga är ett tyg som legat ganska länge som hyllvärmare. Nu kom det till användning.
Önskar er alla en solig och fin vecka! //BiZen

torsdag 4 februari 2010

ROSA OCH LUDET












På stickorna just nu finns en påbörjad trekantssjal i rosa mohair.
Det gröna ullgarnet får ligga till sig när jag funderar på vad jag ska göra med det.
Här snöar det varje dag och nu har vi så mycket snö så vi vet inte var vi ska göra av den. Det här kan man kalla riktig vinter. Precis som det var när jag var barn.
Ha en riktigt fin helg och ta det lugnt ute i trafiken, ni som måste ut! //BiZen

tisdag 2 februari 2010

FÅR HON ALDRIG NOG?


Min mamma undrade om jag aldrig får tillräckligt många väskor och ni undrar säkert detsamma. Vad ska jag med alla väskor till? Hittade ett grönt linnetyg som var kvar från en annan väska och med mycket pusslande fick jag ihop denna skapelse. Väskan är 33x36cm. Fodrad med ett lite kraftigt IKEA-tyg och har som vanligt fickor invändigt och utsidan är lika både bak och fram.
Väskor får jag aldrig för många och skulle jag få det går dom att ge bort. Min arbetskamrat undrade om jag inte vill sälja väskor men så långt har jag inte kommit ännu. Kanske aldrig kommer dit.
Ha en fortsatt fin vintervecka! Kramar om!//BiZen

torsdag 28 januari 2010

BESVIKEN















Köpte ett hekto underbart ullgarn i den fina affären i den lilla sommarstaden.....
Nu var det dags att nysta och börja sticka, trodde jag. När jag öppnade härvan bestod en av två mindre härvor a´50g. Nystade och tyckte det såg konstigt ut, olika färger eller...? Jo, så var det! Helt olika färger och vad gör man av det? En socka i varje färg i ser inte så roligt ut. Går tillbaka till affären som bara har sommaröppet? Stickar randigt? Får fundera på det, känner mig i alla fall lurad och hemst besviken!
Läser era bloggar och muntar upp mig, ni gör så vackra saker och är så kreativa, min energi är på sparlåga just nu. Kram till er alla! //BiZen

torsdag 21 januari 2010

PIF TILL LINN


Linn anmälde sig till min PIF och hade en önskan om att få något med "ugglan"
Satte genast igång att sticka när jag hade ugglan i färskt minne. Hade ingen beskrivning utan hittade på eftersom jag stickade. Det blev ett par halvvantar eller torgvantar eller vad man väljer att kalla det. Stickade in några pärlor för att piffa till det och lite hålmönster.
Önskar er alla en underbar helg! Kram //BiZen

måndag 18 januari 2010

ETT ÅR HAR GÅTT...................


I dag blir det inga egna bilder av varken stickat eller sytt.
I dag är det ett år sedan min bror dog, hastigt och oväntat tre dagar efter sin 53-årsdag. Har stöttat mina föräldrar så gott jag kunnat. Årsdagen kommer alltid att kännas tung.
Kram till er alla! //BiZen

måndag 11 januari 2010

PAKET X 2



Jag var borta över helgen och när jag kom hem i går kväll låg en avi och väntade om ett paket att hämta på posten.(skriver posten fast den egentligen inte finns) I morse måste jag iväg snabbt ut i kylan, in på posten, hem igen för att få se innehållet. I paketet fanns bland annat denna bok om Karin Larsson. Å vad jag älskar Sundborn och Larssons! En riktigt härlig blädderbok med fantastiska bilder om mode,inredning,trädgård, mat och textil. Kan det bli bättre!
När posten kom i dag fick jag ännu en avi om paket och fick göra om samma procedur. Nu var jag riktigt nyfiken och jag måste säga att paketet var värt att vänta på. Fem hekto garn i vitt, svagt rosa och ljusblått! Två jättefina disktrasor från Lagerhaus och ett kort. Snälla, söta Aleisa med bloggen "made by mama" hade skickat detta generösa paket till mig bara för att jag stickat henne ett par lila vantar med ugglor på. Jag är verkligen glad och tacksam för detta paket! Garnerna kommer att bli något litet och gulligt till en baby som vi väntar i februari. Det passar perfekt. Tusen tack Aleisa!!!!
Kram till er alla //BiZen

onsdag 6 januari 2010

ÅTER TILL VARDAGEN




GOD FORTSÄTTNING!
Ja, då var helgerna slut för den här gången och i morgon är det vardag igen. Jag har hunnit jobba tre dagar efter min julsemester och i morgon är julledigheten slut för de flesta.Hoppas ni alla har haft en härlig jul och nyårshelg, känner er utvilade och hoppfulla inför det nya året som just börjat, år 2010!
Det blev två par lila ugglevantar tidigare, men dom gav jag bort. Köpte mig ett grönt garn och stickade ännu ett par som jag ska behålla. Tyvärr blev dom inte lika bra trots att garnet är detsamma fast annan färg. Det här garnet verkar tunnare, borde lagt upp fler maskor och haft tunnare stickor.
Sockorna i garnet Frost är också klara. Nu har jag provat lite olika flerfärgade garner och fortsätter med dom garner jag har hemma så får vi se vilket som blir min favorit.
Har snabbsytt en rutig bomullsklänning till F som fyller två år på lördag. Tyget räddade jag från soporna när min svägerska skulle flytta. Sydde även en liten kasse i samma tyg och ska lägga en bok i den. Har försökt banka i tryckknappar i dag men det gick inte alls bra. Gav upp och syr knapphål och knappar i morgon istället.
Ha ett gott 2010! Kram //BiZen

torsdag 31 december 2009

ÅRETS SISTA DAG


Ja. så var vi där. sista dagen på 2009. Vill tacka alla för era fina kommentarer som jag fått och att ni tittat in hos mig. Själv har jag njutit av att få kika in hos er och fått massor med inspiration. Beundrat hur mycket ni hinner göra och hur underbara saker ni visar. Jag fortsätter titta in i era bloggar och önskar alla fantastiska människor som delar med sig av tankar och bilder ett riktigt fint och mysigt 2010!
GOTT NYTT ÅR OCH MÅNGA KRAMAR FRÅN MIG TILL ER ALLA! //BiZen

måndag 28 december 2009

KLAPPAR JAG SYTT




Nu vill jag önska er underbara dagar resten av 2009. Hoppas julen har varit fin med god mat och gemenskap.
Vi fick en vit och fantastisk jul med mycket snö som skulle skottas och sopas.
I dag har det varit plusgrader med tö, regn och slask. Fast vi är lovade riktig kyla framöver så det är bara hoppas att vi alla står på benen när det fryser på.
Visar några saker jag sydde och gav bort i julklapp.
Kudde med applikation, handukar med hjärtapplikationer och ett fodrat förkläde med spets på. Ha det gott alla som tittar in till mig! Kram //BiZen

onsdag 23 december 2009

GOD JUL!


Nu är julgranen klädd och julskinkan provsmakad.
Återstår bara att önska er alla en fröjdefull jul! Kram//BiZen

tisdag 22 december 2009

DAN FÖRE DAN FÖRE DAN....................




I dag har jag börjat min semester och ska få vara ledig nästan 2 veckor. Tycker att jag är värd det efter att ha jobbat julaftonskvällar två år i rad. Dagen har varit lugn, jag har gått här och pysslat med förberedelser inför julen. Nu är det bara två dagar kvar!
Har även suttit och läst bloggar om hur ni andra har det och ser att många klätt julgranen. Hos oss klär vi alltid granen dagen för julaftonen, alltså i morgon. Då kommer barnbarnen och klär granen, vi äter tillsammans och myser ihop.
Mina virkade snöstjärnor ska upp i granen, dom har hängt med i många år nu och blivit "jul" för mig. Även den runda broderade duken kommer fram varje år.
Ha det gott allihop! Kram //BiZen

måndag 21 december 2009

JULKORTEN


Julkorten strömmar in och jag sparar dom i den här. Ritade upp ett mönster på ett bomullstyg och sydde med pärlgarn. Det finns så många fina, moderna saker att sätta julkorten i men jag tycker om den här lite gammaldags ideen. Hemgjort och enkelt.
Marken fortsätter att fyllas med snö, snö, snö. Nu har vi verkligen fått så vi känner oss nöjda inför julen. Barnen har jullov och kan tumla runt i den härligt rena, vita snön och få rosor på kinderna. Kylan känns ovan men det är bara att klä på sig ordentligt då känns det skönt med en proemenad.
Hoppas ni alla har det lika lugnt och skönt inför julen som jag. Man ska njuta!
Kram till er alla! //BiZen

torsdag 17 december 2009

AMIGURUMI



Lilla A och jag var till biblioteket och då hittade hon boken om amigurumi. Nu måste vi hem och virka, tyckte hon, och farmor letade fram garn coh virknål. Lite sne och vind blev han stackars sköldpaddan, men A var glad och nöjd, vilket var huvudsaken. Så här i efterhand förstår jag att det vore lättare att inte virka i bomullsgarn, vilket jag gjorde. Nån mer amigurumi blir det nog inte, det var inget för mig kände jag. Men nu har jag provat virka en sån där sak som jag till slut också lärt mig namnet på. Önskar er alla en vit och fin fortsättning på veckan!
Kram //BiZen

tisdag 15 december 2009

JA, SE DET SNÖAR....................













Nu har den äntligen kommit, snön som vi väntat så länge på. Bilderna är suddiga pga av det snöar och det bara fortsätter att snöa. Vitt och härligt utomhus! Önskar att det får vara kallt nu så den ligger kvar till jul. Att barnen får vara ute och leka i snön, åka pulka och sen komma in och få varm choklad och en god smörgås. Så som det var när jag var barn. Kram till er alla! //BiZen

fredag 11 december 2009

UTLOTTNING


Visst är dom underbara både i färg och form?
Titta in hos ULRIKA på hennes fantastiska keramik. Nu lottar hon ut två muggar som en julklapp till någon av oss, generöst med en så fin vinst, tycker jag och hoppas på tur. Vill du också vara med så är adressen: www.ulrikaolsson.blogspot.com
En lugn och skön tredje advent önskar jag er alla! //BiZen

måndag 7 december 2009

VITT & SVART



Fick se att min blogg varit lila väldigt länge och tänkte bjuda på något annat i dag. Så inget lila utan vitt och svart. En julklappsväska till en tonårstjej. Väskan är ca. 25X25cm. och har en lång axelrem. Ficka på baksidan med lite brodyr och mobilficka + en större fick invändigt. Fodrad med bomulltyg i vitt med svart och grönt mönster. Tygerna är åter igen från IKEA. Har svårt att slita mig från att sy väskor, dom återkommer hela tiden. Tycker det är så roligt.
Vi fortsätter att tända ljusen jag är avundsjuk på er som fått vitt på marken. Det som kallas snö. Skulle behöva det nu för att lysa upp dagarna som är grå och mörka. Men den som väntar.............Kramar till er alla //BiZen

torsdag 3 december 2009

BÖCKER OM STICKNING



Beställer jag böcker som jag tidigare inte bläddrat i kan jag bli besviken. Innehållet är kanske inte alls det jag förväntat mig. Den här gången hade jag turen att beställa två stickböcker som ger både glädje och inspiration. Det finns en del att läsa, fina bilder och beskrivningar. Kanske stickar jag något direkt ur böckerna, kanske får de bli en inspirationskälla till egna ideer, mönster och modeller. Tillsammans med böcker fick jag en present. Två nystan av garnet Frost i lila och grått. Har börjat på ett par strumpor. Alla strumpor utom dom fina gröna är på väg att ges bort så nu ska jag behålla dom här också.
Vi har haft sån dimma de senaste dagarna så det är inte så roligt vara ute, då passar det bra sitta inne och sticka. Kram //BiZen