måndag 26 oktober 2009

KOFTAN ÄR KLAR



Äntligen har jag sytt knappar i den vita ullkoftan som legat färdig ett tag. Jag har massor med knappar men ofta när jag sytt eller stickat något som ska ha knappar hittar jag inga som passar. Nu tog jag i alla fall några vita som får duga. Koftan passar till en 3-åring.
Har anmält mig till ett byte igen och fick min byteskompis i dag. Jag ska skicka garn och te till någon i Norge. Hon har inga önskemål om färger och ingen blogg så det blir fritt fram att använda min fantasi. Få se vad det kan bli.....
Ha det gott nu! //BiZen

söndag 25 oktober 2009

VANTAR TILL VINTERN



Det är inga lovikka-vantar fast det ser ut så. Dessa är stickade i ett lite tunnare ullgarn än lovikka. Storleken är 6 år och färgen säger väl att det är en tjej som ska ha dom. Har gjort ett enkelt broderi med blommor och blad.
Kom hem för en stund sedan efter ett långt arbetspass som innehöll både kväll, nattjour och dagtid. Till råga på allt blev det en timme extra detta dygn, men nu är det avklarat. Kvällen kommer jag att tillbringa i soffan med en stickning. Ha det gott! //BiZen

söndag 18 oktober 2009

HÖSTVÄSKA


Ännu en väska har blivit tillverkad. Den är i lite höstiga färger. Yttertyget är smalspårig manchester och innertyget detsamma som jag gjort kantband av. Stor ficka på baksidan och mobilficka, en större ficka och nyckelband finns invändigt. Sydde också en mindre väska till småprylarna eftersom jag tycker det är så praktiskt. Hittar då lätt det man ska ha tag i.
Helgen har varit lugn, jag har fått vara ledig. Promenerat i den härligt färgstarka naturen, plockat lite löv och kastanjer och gjort ett ljusfat. Fick iden från en annan blogg. Mycket dekorativt! Avslutade helgen med att köpa hämtmat, det blev kebab som jag tycker är väldigt gott. Brukar sällan köpa färdig mat men nån gång är det skönt att bara sätta sig och äta. Hoppas eran kommande vecka blir trevlig! //BiZen

tisdag 13 oktober 2009

ROSOR TILL MIG



I dag fick jag dessa vackra rosor tillsammans med en lott som jag vann 50 kronor på. Det räckte nästan till ett häfte frimärken och det är nåt som går åt hos mig.
Har varit och postat paket till min swapkompis i Garn&Choklad-bytet. Nu blir det spännande se om hon gillar innehållet.
På eftermiddagen har jag varit i badhuset med A som ville visa att hon lärt sig simma. I går var hon här och önskade våfflor till mellanmål efter skolan. Det var trevligt att ta fram våffeljärnet, inte ofta man gör det numera - undrar varför - våfflor som är så gott! Ha en fortsatt fin vecka! //BiZen

torsdag 8 oktober 2009

PAKET PÅ POSTEN OCH VACKRA HÖSTLÖV













Mitt paket i Garn&Chokladbytet på Stickamera kom för ett tag sedan och det såg ut så här. Det var Maria i Visby som skickade det till mig. Chokladen var underbart god och så spännande med salt i den ena! Det kanske låter konstigt men den var helt i min smak och roligt att prova något nytt. Garnet kommer jag att göra vantar av, tror jag, det kan ju hända att jag får nån annan ide innan det är dags att ta itu med det.
Jag har varit upptagen med att göra julklappar och kan inte visa vad det är förrän efter jul. Min väninna som ska få det brukar titta in här då och då, så det vore ju synd om hon får veta vad som finns i paketen.
Några vackra höstlöv mot en härligt blå himmel............ha en fortsatt underbar höst, tänd några ljus och känn hur rofyllt det blir. //BiZen

torsdag 1 oktober 2009

PROVSTICKNING


Jag provade att sticka en uggla. Vet att andra har gjort det och jag tycker dom blir så söta. Själv hade jag ingen beskrivning så det fick bli ett experiment men visst liknar det väl en uggla? Har tänkt att den ska pryda ett par vantar framöver.
Redan oktober månad, vart tog september vägen? Vi har haft två frostnätter nu och löven lossnar mer och mer från sina grenar, singlar så vackert till marken. Hoppas det dröjer länge ännu innan snön kommer hit. //BiZen

måndag 28 september 2009

NOSTALGI






På Loppis kan man hitta både det ena och det andra. Dyrbara, "fina" saker och sånt som berör bara mig. Den här boken var en sån sak, den gav mig underbara minnen från barndomen. Min mamma hade just den här boken som hon ritade mönster från och broderade på både lakan, örngott, handdukar och mina klänningar. Själv satt jag med smörpapper och ritade av vackra bokstäver och roliga bilder. Som vuxen har jag lånat boken när jag vill brodera bokstäver men numera är den inte en bok längre utan består av en massa lösa blad. Den här märkboken är jag uppväxt med och jag bara måste köpa den. Den har en gång i tiden kostat 2.50 och nu fick jag den för 13 kronor, vilket fynd! Nu har jag en alldeles egen märkbok att bläddra i och minnas......//BiZen

lördag 26 september 2009

UTMÄRKELSE OCH UTMANINGAR













Jag har fått en utmärkelse från MIA STICKAR och det tackar jag så hjärtligt för!
Min första utmärkelse någonsin. Med den följde en utmaning att berätta tio saker om mig själv.
Fick nästan samtidigt en utmaning från MADE BY MAMA att berätta tio saker om mig själv, så för enkelhetens skull slår jag ihop dom och här kommer mina tio sanningar.

* Jag har handarbetat sedan jag var fem år och mamma lärde mig sticka. Sedan dess har jag lärt mig virka, sy, brodera, knyta makrame, väva bildvävar och även vävt lite i vävstol.

* Jag har haft brevvänner sedan jag lärde mig skriva.

* Jag gillar både att laga mat och att äta, min favoriträtt är fisk i alla former.

* Jag bodde både i Värmland och Västerbotten som barn, så en liten bit av mitt hjärta finns fortfarande kvar i de landskapen.

* Jag har många minnen från det jag var mycket liten.

* Jag har aldrig tränat eller gått på gym.

* Jag arbetar med vuxna förståndshandikappade människor och stortriv med det.

* Jag använder alltid armband, vristlänk och örhängen.

* Jag kommer aldrig att bli en morgonmänniska!

* Jag kan inte tänka mig ett hem utan böcker.

Nu vill jag veta mer om följande personer och skickar utmärkelse och utmaning vidare till:
KICKELINAS SYLYA
EMMAGJORT
LENAS SKATTKISTA
EMMAS DAGAR
MADE BY K

Hoppas ni vill vara med! //BiZen

torsdag 24 september 2009

HÖSTKASSE



Som jag skrivit någon gång förut tycker jag om att både sy och använda tygkassar.Att slippa plastkassen från affären då en hemmasydd kasse är mycket snyggare och så mycket bättre ur miljösynpunkt. Nu är inte miljön orsaken till att jag syr kassar utan för att det är roligt att sy och trevligt spatsera hem med en färgglad kasse. Det här är min senaste produktion. Tyget kommer från IKEA -igen- och den är fodrad med ett bomullstyg som har snäckmönster. Kassen är ca 30X30 och har avsydda hörn för att få en botten. En utvändig och två invändiga fickor. Lagom storlek då man bara kilar in i affären för att kompletteringshandla.
I dag har jag besökt min mor som har födelsedag och blivit bjuden på hemmagjord prinsesstårta. Verkligen gott!
Tyvärr har regnet hittat hit men jag tror att i morgon skiner solen igen! //BiZen

tisdag 22 september 2009

EN FRANSK PORTVAKTSSJAL


Ett nytt projekt är påbörjat av mitt supermjuka Malabringo Lace, som jag vann i en utlottning. Det ska bli en enkel portvaktssjal i rätstickning. När sjalen är tillräckligt stor stickar man slutligen en spetskant på två sidor. Kunde ju ha stickat en så där vacker spetssjal som många gör men tycker att garnets flammighet kommer bättre fram i rätstickning. Känner på mig att det blir en favorit som kommer att följa mig i många år. //BiZen

måndag 21 september 2009

KAMERAN OCH JAG PÅ UPPTÄCKTSFÄRD





Vi tog en promenad i stan i lördags och det här är vad vi hittade. Att vara turist i sin egen stad är trevligt och att försöka se sånt man annars bara rusar förbi. Blommorna har verkligen härliga höstfärger och väderkvarnen sträcker sina vingar upp mot en klarblå himmel. Lilla sjöjungfrun står vid vattnet och funderar.....man kan undra på vad.
Själv har jag bestämt mig för att vara med i en SWAP igen. Att byta garn och choklad i Stickameras höstbyte. Tycker om att få överraskningar på posten och att Swappa är ett bra sätt. Ha en härlig dag! //BiZen

söndag 20 september 2009

FREDAGSPROMENAD












Helgen har bjudit på ännu flera sensommarljuvliga dagar. Vi har haft 20 grader varmt och solsken. En promenad i fredags eftermiddag resulterade i dessa bilder. Härligt att gå ut och se hur naturen förändras. Det är höst, när man ser på växtligheten, men man tror att det är fortfarande är sommar när man känner värmen från solen. //BiZen

onsdag 16 september 2009

PLOMMONTIDER













Nu hänger grenarna tunga av frukter i plommonträden.Plommon är gott! Att äta som dom är eller varför inte göra en kaka eller kompott. Bäst att ta vara på godsakerna innan frosten kommer och tar dom. Dagarna är fortfarande härligt soliga och relativt varma men på natten sjunker tempraturen sakta, sakta ner mot nollstrecket. I dag var första dagen jag tog på långbyxor och strumpor. Snart kan vi säga att det är höst...//BiZen

måndag 14 september 2009

FODRAL TILL MINI-PC




Eftersom jag ofta tar med min dator köpte jag mig en mini-pc förra veckan. Den är liten, lätt och smidig att ha med. Bara att stoppa den i väskan. Men nu ville jag ha ett fodral till den. Hittade ett glatt tyg i härlig färg på IKEA och sydde både fodral till datorn och en påse till sladdarna. Det är en ficka på framsidan under locket och fodret är ett höstigt tyg som kommer från Thailand. Tycker så mycket om tyger med löv på och den här höstiga färgen är underbar.
Dagen i dag har jag tillbringat tillsammans med mitt barnbarn A. Vi har varit på äventyrsbadet "Sydpoolen" och haft roligt. Det var hennes namnsdagspresent som hon hade önskat sig. Nu är jag trött, det tar på krafterna att leka och bubbla i varmt vatten i flera timmar. //BiZen

fredag 11 september 2009

DEN HÄR GAV JAG BORT


Här är en tunika i äkta retro som jag sytt av ett påslakarn. Mönstret är från "Allt om Handarbete". Lättsydd och enkel modell. Jag gav bort den i min PIF till en mamma som syr till sina barn men inte till sig själv. Tyckte hon var värd en personlig present.
Det är annars länge sedan jag sydde vuxenkläder. Skulle kanske ta upp det igen eftersom det var roligt sy den här tunikan och jag blev nöjd med resultatet. Det finns många fina mönster i AoH, bara att rita av och sy. Vem vet, kanske det blir något till mig själv.....
Ha en trevlig och fin helg! //BiZen

fredag 4 september 2009

BABYKOFTA


En liten babykofta i storlek 50cl har äntligen blivit klar. Den har legat halvfärdig en lång tid pga att jag fick ont i armar och axlar. Kunde inte sticka alls under en längre tid. Garnet är en mjukt ullgarn som jag inte vet namnet på. Babyflickan som skulle få koftan från början har blivit stor nu så den får väl ligga till sig i väntan på en ny babytjej i bekantskapskretsen. //BiZen

tisdag 1 september 2009

SOMMAR I DAG OCKSÅ


Det blev ingen höst, vi har en molnig dag och 24 grader varmt. Det vill jag kalla sommar.
I går kom Lilla A och berättade om sin 6-årsverksamhet i skolan och att hon sytt en väska och en kudde. Vi tog fram tyg, nål och tråd så hon fick visa vad hon lärt sig. Varje gång hon kommer hit så vill hon sy och det är roligt, tycker jag. Jag vill att alla mina barnbarn ska lära sig sy, sticka och virka.
Septembers första bild går i blått. Tofflorna har jag sytt efter konstens alla regler från boken "Tildas Hus". Det finns en hel del trevliga saker i den och en massa bra tips. Sydde tofflorna i IKEA-tyg, samma som Kanin-Ninas klänning. Keramiken kommer från "Atelje Arctika" i Överkalix. Hon gör jättefina saker, som jag gillar. //BiZen

måndag 31 augusti 2009

SISTA SOMMARDAGEN ?




Ja, man kan undra om det är så, den sista sommardagen i dag, eftersom september kallas höstmånad. Rönnbärsklasarna är enorma och lyser upp tillvaron på ett positivt sätt. Enligt bondepraktikan ska det bli en sträng vinter när rönnarna ser ut så här. Det betyder att barnen får snö att leka i, åka skidor, pulka och bygga snögrottor, precis som det var när vi var barn.
Ser nu fram emot en ljuvlig höst.....//BiZen

söndag 30 augusti 2009

HELGJOBB


Söndagkväll, jobbarhelgen är slut för den här gången och det är skönt komma hem. Roligt se vad ni andra haft för er och allt fint ni gjort.
Här skiner solen och värmen bara fortsätter-härligt!
Sockorna är klara, Lilla F ska få dem. Det är eget mönster. Halsduken ligger lite åt sidan och väntar tills jag får lust att fortsätta med den. Gör lite annat emellan.//BiZen

fredag 28 augusti 2009

MOT HÖST


Har sytt en enkel bomullsklänning till Lilla F,som snart blir 2 år. Mönstret är från "Allt om Handarbete". Den var lätt att sy då det är resårer i halsen, midjan och ärmarna.
Det har varit underbart varma veckor den senaste tiden och i går kväll kändes det som en sommarkväll. Men ser man sig omkring börjar det likna höst, buskarna vid vägkanten skiftar i rött och björkarna börjar få gula löv. För mig är det en underbar tid vi går till mötes eftersom jag gillar hösten. Alla vackra färger som man kan njuta av, önskar att jag kunde måla av det, bevara det. Att gå i skogen och hitta härligt gula kantareller som jag kan åka hem och steka. Att krypa upp i soffan med en bok eller en stickning när höststormarna viner utanför. Visst är det fantastskt! //BiZen

torsdag 27 augusti 2009

MYCKET PYSSEL = INGET BLOGGANDE




Nu har jag dåligt samvete, bloggen har varit helt bortglömd en längre tid. Men jag har tittat in hos er andra och beundrat allt ni gjort och skrivit.
Min fritid har jag ägnat åt att sy och sticka, har saknat symaskinen under sommaren men nu har vi umgåtts igen. En liten kanin i linnetyg med inspiration från boken "Sy liv i lapparna" är ett av mina projekt. Hon heter Nina och fick mamelucker och klänning i tyg från IKEA.
Vad jag mer har gjort får ni se i morgon.........//BiZen

torsdag 13 augusti 2009

FÖRSTA VECKAN EFTER SEMESTERN



Vakande till ännu en solig, härlig dag. Började jobba i måndags men i dag är jag ledig och det innebar sovmorgon. Sedan blev det morgonte i min fina kopp från Pentik. Tesilen är nyinköpt och något jag kan rekommendera om ni, liksom jag, varit irriterade på att tebladen kommer ut i koppen när ni använder andra tesilar. Den här är perfekt och så är den ju vacker att se på också!
Har tittat till symaskinen som stått ensam och övergiven hela sommaren. Plockat igenom lite tyger och funderat på vad jag ska sy......
Stickningen av halsduken går sakta framåt men böjar nästan ångra mig då garnet känns lite stickigt, vem vill ha en stickig halsduk? Men jag fortstätter...kan ju ha den utanpå jackan som en prydnad och inte mot halsen. //BiZen

onsdag 5 augusti 2009

GOTT O BLANDAT I TRÄDGÅRDEN





Vår sista semestervecka, för den här gången, är solig och varm men en regnskur i går gav oss 17 mm nederbörd. Frukter, bär och blommor frodas i trädgården och snart kan de skördas. Det är roligt koka saft och göra äppelpaj, för att inte tala om hur gott det är när man har gjort det själv. Fortsätter njuta och ha det skönt ännu några dagar...//BiZen