torsdag 3 mars 2011

STICKIGT UFO OCH MJUK SJAL





Ibland får saker ligga till sig, precis som den här randiga koftan fått göra. Började på den för länge sedan och nu först har den blivit klar. Garnet är inte så där mjukt och gosigt, som ullgarnerna är nu för tiden, utan stickigt och trist. Men varför ska den stackars koftan ligga som halvfärdig hyllvärmare. Nu fattas bara knappar, sen kanske den kommer att användas, trots allt. Gillar både randningen och modellen som båda är eget påhittat. Det får bli en vårkofta för nu droppar det från taken och solen strålar.

Gosig och mjuk är i alla fall den stora sjalen, som jag stickat till en väninna, som snart fyller år. Skön att ha om axlarna både i soffan framför tvn och utomhus i vår.
Även den är eget mönster.

Det har av olika anledningar blivit otroligt lite bloggat det här året. Men nu börjar det lugna ner sig och jag hoppas få både tid och lust att höra av mig här lite oftare. Har inte glömt bort er utan tittar ofta in till er alla, men som sagt orken och lusten har inte funnits till att skriva något.

Ha en otroligt fin marsdag!
Kram! //BiZen

måndag 14 februari 2011

ALLA HJÄRTANS DAG


Många varma kramar till er alla på ALLA HJÄRTANS DAG!

Snön och kylan har kommit åter, 27 grader kallt i morse!
Förra veckan hade vi nästan vårväder.

Har varit till biblioteket och lånat talböcker. Trevligt att
lyssna på i bilen när jag åker till jobbet.

Ha en fortsatt fin dag!
Kram! //BiZen

onsdag 2 februari 2011

ETTÅRSPRESENT










Min senaste stickning blev en vårkofta till Lilla L, som snart fyller ett år.

Garnet fanns i min gömmor, kommer från almedahls och heter "loop". Det är hälften bomull och hälften modal. Ett mjukt och skönt garn som har legat till sig ett antal år.

Grundmönstret kommer från Hemmets Journal men jag har som vanligt lagt till och gjort om så det blev som jag vill ha det. För att få koftan lite mer "flickig" satte jag dit rosa HalloKitty-knappar.

Många vårkramar till er alla, för här droppar det från taken och töar för fullt!
//BiZen

tisdag 1 februari 2011

GRATTIS TILL VINNARNA!!!!!!!


Stort tack till alla som ville vara med i min utlottning!
Både dom jag känner sedan tidigare och alla nya bekantskaper.
Jag har fått flera följare och många nya bloggar att besöka.
Spännande!

Lottningen utföll också så att både en gammal bekant och en för mig
ny bloggare har vunnit.
GRATTIS till er båda!

Ha en trevlig och skön februaridag!
Kram! //BiZen

måndag 10 januari 2011

UTLOTTNING HOS MIG!










Nu när julen är bortstädad och symaskinen har kommit fram är det dags för utlottning.
Min passion för kassar, både att sy och använda, tänkte jag dela med mig av.
Därför lottar jag ut två små kassar till två vinnare.
Som ni ser är dom blommiga på ena sidan och randiga på den andra.
Storleken är 28X29 cm.
Dom är fodrade och har två fickor invändigt.

För att vara med i utlottningen ska du skriva en kommentar till det här inlägget och tala om vilken kasse du skulle vilja ha om du vinner. Den som blir först dragen kommer att få sin önskade kasse.
Vill du ha två lotter kan du länka med en av bilderna från din blogg.
Den 31 januari är sista chansen att vara med.

Hoppas ni är många, många som vill vara med i min utlottning!!!!

Kram //BiZen

onsdag 5 januari 2011

ÅRETS FÖRSTA STICKNING


Den första stickningen för året blev en basker till Lilla F, som fyller tre år på söndag.
Svårt att fota när man inte har något huvud att sätta den på. Men jag hoppas att Lilla F blir söt i den.
Ha det gott! //BiZen

söndag 2 januari 2011

GOD FORTSÄTTNING PÅ DET NYA ÅRET!




















Jag hoppas att ni haft en trevlig och mysig nyårshelg!
Nu har redan två dagar gått på det nya året. Jag har mest haft det lugnt och skönt dessa dagar.Gått snöiga promenader, ätit ananas, löst Sudoku och tagit itu med ett Ufo, som legat till sig.

Nu ser jag fram emot ett underbart och innehållsrikt år med många nya, roliga projekt och pyssel. Att få fortsätta träffa alla härliga människor via bloggarna.

När helgerna är slut kommer symaskinen fram, vilket jag ser fram emot. Så småningom, när jag hunnit få ihop något, ska det bli utlottning på min blogg. Håll utkik!

Ett fantastiskt 2011 önskar jag er alla! //BiZen

fredag 31 december 2010

GOTT NYTT ÅR!!!!!!!!!



GOTT SLUT på 2010 och tack till er alla som tittat in till mig, gett kommentarer och låtit mig ta del av era boggar, gett mig massor av inspiration och varit mina bloggvänner.
Nu ser jag fram emot ett nytt härligt bloggår med allt vad det innebär och önskar er
GOTT NYTT ÅR!

Kramar till er alla! //BiZen

måndag 27 december 2010

MELLANDAGAR


ÖNSKAR ER ALLA EN GOD FORTSÄTTNING PÅ HELGERNA!
Hoppas ni haft en fin och trevlig jul.

Jag har jobbat och jobbat under julhelgen. Kom hem sent på julaftonen och då hade Tomten varit till Gudrun Sjöden och hämtat allra finaste klappen till mig.
Då blev jag gladare än glad! Tomten är snäll!

Annars har jag ätit gott och mått gott. Det går bra att jobba när man är inställd på det och det är fint att fira jul på jobbet också.

Några dagar kvar sedan får jag en ledig nyårshelg.

Det har snöat en hel del och just nu faller stora flingor ner till marken. Väldigt halt har vi också så det gäller att ta det lugnt på vägarna.

Ha det gott allesammans!
Kram! //BiZen

torsdag 23 december 2010

GOD JUL TILL ER ALLA!!!!!!!


GOD JUL alla fantastiska människor som besöker min blogg!
Det är så roligt att ni finns och jag har sån glädje av att titta in till er.

Nu är det pyntat, skinkan är provsmakad och barnbarnen har varit här och klätt granen. Och kan ni tänka er, Tomten har varit här med paket! Det var tomtemor Birgitta som skickat en underbar hemvävd duk och världens sötaste hemvävda julgranskarameller. Jag vann i hennes utlottning. Lyckliga jag!

Julekramar och ha en skön och trivsam jul tillsammans med nära och kära!
//BiZen

tisdag 21 december 2010

PEPPARKAKSHUS




Ett skrin med pepparkakor köptes någon gång i början på 50-talet.
Sedan har det blivit använt, slitet, omtyckt pga motivet på utsidan. Hans och Greta och häxan som tittar ut.
När frysen kom in i huset och kakorna hamnade där, fick skrinet sin plats inne i ett skåp.
Nu är det jul och mitt "pepparkakshus" får komma fram igen.

Kram alla! //BiZen

måndag 20 december 2010

JULGRANSPRYDNADER


Dom här två fåglarna köpte mina föräldrar för 60 år sedan. Det var deras första jul tillsammans och fåglarna har funnits i granen varje jul, under hela mitt liv.
I går blev dom mina och får sitta i en ljusmanchett tills granen kommer fram. Är så rädd om dom!

Önskar er alla en lugn och fin julvecka, bara några dagar kvar......

Kramar! //BiZen

söndag 19 december 2010

FJÄRDE ADVENT HOS OSS


I morse vaknade vi till en ännu vitare värld. Sedan har det fortsatt snöa hela dagen. Hur mycket snö ska vi få denna vinter?

Vi tog en härlig snöpromenad till bekanta och överlämnade en blomma, blev bjudna på fika med en massa hembakade kakor och saffransbröd. Mums!

När vi kom hem drack vi glögg och hade lite mysstund.
Sedan har vi gjort fler fina julklappspaket, satt frimärken på julkorten som skrevs förra veckan, packat julklappar som ska norrut med posten och hängt ut en lykta med ljus. Naturligtvis har vi tänt vårt fjärde adventsljus också......snart är det JUL!

Hoppas ni också haft en fin 4:de advent!
Kramar! //BiZen

torsdag 16 december 2010

NU ÄR DET DAGS......


Att att fram papper, tape och snören och göra fina paket av julklapparna.
Som ni ser har jag kommit igång. Det är inte många dagar kvar tills Tomten kommer.

Ute är det riktigt julväder, stora snöflingor har dansat omkring i luften nästan hela dagen.

Kanske har ni också fått ihop några paket inför julen som snart är här.

Varma kramar till er alla! //BiZen

tisdag 14 december 2010

OPAL + FROST = SANT


Så här ser dom ut, mina senaste sockor i två olika sorters garn.
Nu har jag lagt upp ett par till i andra garner.

Med posten i dag kom fem fina stickmarkörer från Stina med bloggen "änglastina.blogspot.com. Jag hade turen att vinna tröstpris hos henne.
Tusen tack Stina!

Kram till er alla! //BiZen

måndag 13 december 2010

PÅSAR














Som jag inte alls har sytt! Dom hoppade ner i korgen när jag var ute och handlade julklappar. Ville följa med hem och bli handarbetspåsar. En bra ide tyckte jag för visst är dom söta. Passar perfekt till en strump eller vantstickning, eller något annat litet handarbete som jag vill ta med.

I dag har solen tittat fram och det kändes skönt. Snön finns kvar och vi hoppas den stannar till jul.

På stickorna finns just nu restgarnssockor. Vill sticka upp garn som blivit över.

Har inte sett en enda Lucia i dag, här hade dom kröning i går och då var jag på jobbet. Men lussekatt till fikat blev det.
Hoppas ni fått se och höra Lucian.

Kramar! //BiZen

onsdag 8 december 2010

PEPPARKAKSBAK


I dag kom mitt barnbarn A hit efter skolan och bakade pepparkakor. Det är en rolig sysselsättning, tycker vi. När kakorna var gräddade fikade vi med både lussekatt och pepparkakor.

Sedan gjorde vi massagesagor på varandras ryggar. Oj, vad vi skrattade och myste!
Det är härligt med lediga dagar!

Kram till er alla! //BiZen

tisdag 7 december 2010

EN UNDERBAR KVÄLL


I kväll har jag avnjutit ett fantastiskat gott julbord på Taxinge Slott, det så kallade "kakslottet"

Kocken får full poäng, för allt smakade helt underbart!
Började med glögg som man brukar och sedan julbordet. Efteråt var det kaffe och kakbuffe. Mums!

Miljön andas gammaldags jul och man bara njuter!

Hoppas ni också fått smaka på något gott, trevligt eller annorlunda julbord!

Adventskramar! //BiZen

söndag 28 november 2010

FÖRSTA ADVENT


Det första ljuset har blivit tänt och det behövdes denna grå, snöiga dag.
För ett kort ögonblick tittade solen ner på oss men det varade endast några sekunder. Sedan var det lika mörkt igen.
Vi har sopat, skottat och hållit oss varma med ullsockor i skorna.

I går besökte jag stora staden och handlade lite julklappar. Många bilar, många människor, köer och trängsel var det. Men det är väl så det ska vara inför julen.

Hoppas ni har haft en trevlig dag och tänt era ljus!
Kramar om! //BiZen

onsdag 24 november 2010

GARNET FÅR TALA








Inga krusiduller här inte, bara slätstickade sockor i garnet Frost. Eftersom garnet är så färgglatt i sig valde jag att hoppa över mönstret.

Nu är det ullsockstider här hos oss. Riktig vinter med snö som yr i blåsten och man vill inte sticka näsan utanför dörren.

Valde att ha semester den här veckan och det är så skönt. I dag har jag städat till advent och känner mig mer än nöjd.

Det är så roligt att titta in till er alla, läsa era bloggar och titta på bilder. Njuter av allt fint ni visar!

Vinterkramar! //BiZen

torsdag 11 november 2010

VINST!!!!!


Hurra!!! Jag vann tre söta små nystan med ullgarn hos Meduzana!
Jag blev lika överraskad och lika glad den här gången, för jag har haft turen med mig en gång tidigare i en utlottning. Det är verkligen roligt med överraskningar.
Mina planer för garnet är att det blir ett broderi på något stickat i ull.
Tack och kram Meduzana! //BiZen

onsdag 10 november 2010

NU BEHÖVS DET VANTAR


Snöovädret i går gav oss ganska mycket snö med hala och moddiga vägar. Jag kom i alla fall hem från jobbet om än ganska sent. Det gäller att ta det lugnt.
Nu har vi fina snödrivor men slaskigt och blaskigt, plusgrader och tö.

Har stickat vantar i Novitas garn, 7 Bröder. Hittade på ett mönster och virkade en uddkant. Det är roligt med småprojekt, man ser fort resultat.

Kram till er alla! //BiZen

tisdag 9 november 2010

SMÅ SOCKOR OCH SNÖ


Dagen i dag ser ut att bli snörik, vilket inte känns så bra eftersom jag måste ut i ovädret. Det blåser hemskt och jag önskar att jag bara fick stanna inne med stickningen i soffhörnan.

Har stickat två par små raggsockor, helt vanlig modell, storlek 1 och 3 år.
Garnet är OPAL, som jag inte alls blev särskilt förtjust i. Tycker det gav varken fint mönster eller var skönt att sticka med.

Jag har många vackra sockgarner som ligger och väntar, fler som jag aldrig provat. Det ska bli spännande att se om jag gillar dom.
Egentligen vill jag sticka mig fingervantar av ett av garnerna. Men, men orkar jag pyssla med tio små fingrar, tror att jag lessnar ganska fort. Vi får se vad det blir.

Ha det fint och mysigt! //BiZen

torsdag 4 november 2010

JAG HAR SYTT OCH SKICKAT PAKET





Jag sydde en kasse i starka färger till Inger, min Mixa&Matcha-byteskompis.
Kassen är min vanliga modell och storlek,fodrad och med flera fickor.
Sydde även ett stickfodral till henne så hon kan ha sina strumpstickor samlade.
Förutom det fick hon två olika sockgarner, doftljus och choklad.

Det är så roligt med "Stickameras" byten så nu väntar jag bara på nästa.

Ser fram emot en ledig helg som börjar redan i kväll.
Ha det gott! //BiZen

måndag 1 november 2010

I DAG FICK JAG PAKET


Mitt Mixa&Matcha-paket från Inger dök upp hos mig i dag. Hon har bloggen "dataskata.blogg.se" och har skickat mig 3 hg fina sockgarner. Det kommer att bli minst tre par härliga sockor. Jag gillar tunna garner till sockor så dom här blir alldeles perfekta.
Förutom garn fick jag choklad och brevpapper, två saker som jag aldrig kan få för mycket av!
STORT TACK Inger, för ett fint paket!

Jag tittar in till er varje dag och förundras över hur mycket ni hinner göra.
För mig går tiden alldeles för fort, redan november, vintertid och så mycket jag vill...............
Men vintern är lång och jag hoppas hinna sticka, sy och pyssla mycket, mycket jag också.

Kram till er alla fina bloggare! //BiZen

måndag 25 oktober 2010

FÅR JAG PRESENTERA GUNBORG




I ett alldeles, alldeles ljuvligt sockgarn har jag stickat sockor som jag kallar "GUNBORG". Garnet är Austermann STEP, som jag verkligen blev förtjust i. Det innehåller AloeVera som gjorde händerna mjuka under stickningens gång och nu kommer jag att få mjuka, babyfötter också.
Använde KnitPro-stickor nr 2,5 och mönstret är mitt eget.
Jag kommer garaterat att sticka mer i det garnet!

Snön kom tidigt i år, redan den 22 oktober. Nu vill jag ha höst ett tag till innan det blir mer snö! Dagen i dag har varit solig och höstig precis som det ska vara.

Höstkramar! //BiZen

torsdag 14 oktober 2010

NU BLEV DET LILA IGEN.....



Jag har visst riktigt fastnat i Lilaträsket den här hösten.Vad jag än ska välja så blir det lila. Köpte nya glasögon och titta vad det blev! Hittade inga andra bågar som jag tyckte om så valet var lätt.
Är så nöjd med dom här för visst är dom superfina?

Kram! //BiZen

onsdag 13 oktober 2010

EN VANLIG OKTOBERDAG


Det händer inte så mycket hemma hos mig.
Stickar lite på koftan och som omväxling stickar jag lite på ett par sockor.

Jag har blivit förkyld igen och har en envis hosta. Kan i alla fall åka till arbetet men nätterna känns jobbiga när hostanfallen avlöser varandra.

I dag har jag beställt en "Tantkalender" som en medbloggare gav tips om.
Det ska bli spännande att få se vad den innehåller. Känns som ett tema riktat till mig!

Ha en fin oktoberonsdag!//BiZen

onsdag 6 oktober 2010

OCH VAD SKA DETTA BLI ?


Ja, det kan man undra!
Min upprepade kofta håller på att bli en ny kofta.

Började med att sticka en lång remsa med "löv" eller vad det kan kallas.
Har sedan stickat från kanten på remsan och upp mot halsen, gjort den halskant och maskat av där.
Stickar från andra kanten på remsan och neråt, då blir det ett ok.

Snart är det dags att fixa bak och framstyckena. Dom stickas från oket och neråt. Hur jag ska få dit ärmar är ett senare projekt, får klura ut något.

Här viner höstvinden och löven virvlar runt både i luften och på marken.
Efter flera frostnätter har vi brittsommar. Sköna, fina dagar att njuta av.

Hoppas ni har en lika härlig höst! //BiZen

måndag 4 oktober 2010

DET ÄR ROLIGT ATT FÅ PAKET!



I fredags fick jag paket med posten. Det var den här färgglada och trevliga stickväskan från Fijaffa. Hon var också med i bytet på Stickamera och har sytt den fina väskan till mig. Förutom väskan fick jag smaskig choklad som jag just nu sitter och njuter av. TACK, TACK igen, Fijaffa!

I dag kom ännu ett paket. Det var inget byte utan ett tack från Sofia med bloggen "safiasvarld.blogspot.com" Hon hade efterlyst små virkade dukar för att göra ett överkast. Jag skickade några dukar till henne och fick ett pysselpaket tillbaka.

Härligt garn som ni ser på bilden och förutom det innehöll paketet DMC-garn, två sorters knappar, ögon och nos till något virkat djur.
TUSEN TACK Sofia!

Kramizar till er alla! //BiZen