söndag 16 maj 2010

SOMMARLÖRDAG






I går var det riktigt sommarväder. Strålande sol, klarblå himmel och 25 grader varmt i skuggan. Vi gjorde en utflykt till antroposoferna i Ytterjärna. Promenerade nere vid vattnet, uppe vid kulturhuset och tittade in i deras affärer. Hade med eget fika som vi njöt av till fågelkvitter och lugnet som finns där ute.
Det är härligt ha små "smultronställen" i närheten av där man bor.
Kramar till er alla! //BiZen

måndag 10 maj 2010

DAGAR PÅ ALNÖ













Vi har tillbringat några dagar på Alnö utanför Sundsvall. Där hade våren inte kommit så långt och vi kunde inte se minsta lilla grönska i björkarna. Vad vi däremot såg var blåsippor i olika färger. Blå förstås och lilafärgade men även helt vita och flerfärgade. Det hade vi aldrig sett tidigare. Tyvärr fick jag fel på kameran under tiden som jag fotade så det blev endast ett fåtal bilder. Typiskt!
Kameran laddade ur batterierna så fort jag satte i dom.
Även utan kamera var det en trevlig resa och i morgon är det dags att åka till jobbet igen.
Ha en fortsatt fin och härlig vecka! //BiZen

onsdag 5 maj 2010

VÅREN HOS MIG












Så här långt hade våren kommit för några dagar sedan, men det händer saker i naturen varje dag och det blir grönare och grönare. Härligt! Ser att hos några av er har det snöat igen och det vill vi inte ha hit.
Cafeet har satt ut solparasollen och här utanför klipper dom gräset. Nog har vi sommarkänsla redan trots att vindarna är kalla men solen värmer så gott.
Skjutsade min far til lasarettet på förmiddagen och under tiden som han var där hann jag ta en rask promenad ner till torget och titta på torghandeln. Klappade lite garn men det blev inga inköp i dag.
Ha det gott i solen! //BiZen

tisdag 4 maj 2010

BRUNT ÄR INTE MIN FÄRG!


Nej, brunt är verkligen inte min färg! Trots det har jag sytt en blus i brunt för att testa ett mönster. Tyget hittade hos min mor. Ska jag sy fler blusar vet jag nu hur jag ska ändra och fixa så det passar bättre.
Jag har semester den här veckan och haft tid att både sticka och sy, så roligt, så roligt!!!
Kram och fortsatt trevlig vecka! //BiZen

PAKET I POSTLÅDAN












För ett år sedan anmälde jag mig hos "Johannas journal" och skulle få en handgjord present inom 365 dagar. Tiden gick och det föll i glömska. Häromdagen kom ett paket på posten och jag förstod inte alls vad det kunde vara. När jag öppnade det tittade denna färgglada disktrasa fram! Ett brev fanns i paketet och förklarade vad det var...då kom minnet tillbaka.
Visst är den fin min present och jag gillar så strukturmönstret. Nu fick jag lust att sticka mig fler trasor och kommer att göra det. Bra för miljön och härligt att få en färgklick i köket!

Bilden vill ligga ner hur jag än försöker att vända den....så den får ligga till vidare.

Ha en skön vårvecka! //BiZen

onsdag 28 april 2010

LYCKA !!!!!!!!!


Mitt barnbarn som är 14 år har fått en alldeles egen häst.
Det är lycka och glädje för en tonårstjej att få rida varje dag och att få tävla med sin egen häst. Här rider hon iväg på Cassiopeja tillsammans med sin kompis.
Ha en fortsatt bra dag! //BiZen

måndag 26 april 2010

SAKTA-SAKTA STICKAR JAG VIDARE....


















Så här segt har det nog aldrig varit att sticka en kofta. Garnet är skönt att sticka med, stickorna känns bra och allt borde gå som en dans. Men tiden vill inte riktigt räcka till. Har i alla fall kommit till halsurringningen på framstycket, gjort en ficka och ett hålvarv vid framkanten. Så i sakta mak går det framåt.

All snö har nu försvunnit, isarna är borta och solen värmer så skönt. För varje dag händer något i naturen coh snart, snart är det grönt överallt.

Han anmält mig till ett byte, hos Stickamera, som heter Mixa&Matcha. Det ska bli roligt att plocka ihop ett paket till någon jag inte känner, men lite pirrigt, ska hon tycka om det? Att själv få paket där någon försökt hitta saker som matchar mig, spännande, spännande! Känner att jag kommer bli glad åt allt jag får oavsett vad det är. Vet att den personen gjort sitt bästa liksom jag ska anstränga mig att göra. Att få paket är alltid roligt och spännande så nu ser jag fram emot det.

Soliga hälsningar till er alla! //BiZen

torsdag 22 april 2010

APRILVÄDER OCH LITE PYSSLAT



Länge sedan jag skrev något här, all min energi går fortfarande åt till det nya jobbet. Schemat tillåter minimalt med fritid, tyvärr. Annars trivs jag och har det jättebra.
När jag åkte hem i går kväll var det alldeles vitt på marken. I morse kom stora vackra snöflingor som nu övergått i snöblandat regn. Blask och plask! Men snart kommer solen coh våren igen, jag lovar.
Har sytt ett örngott i tyg från Strömma, broderat monogram och satt på en mellanspets. En present till en väninna.
Alla som tittar in ska ha en härlig dag och efter regn kommer solsken.............
Kram! //BiZen

onsdag 7 april 2010

VÅRTRÖTT ELLER NÅT ANNAT?

Här händer det inte mycket på handarbetsfronten. Stickar sakta vidare på min kofta dom stunder jag tycker att jag har tid och lust. Har även ritat upp ett monogram på ett örngott som ska broderas och sys, men det är ingen brådska. Det ska bli en present vid midsommar.

Påsken förflöt med god mat och trevligt umgänge, solen sken på oss och vi hittade tussilago på promenaden.
Har ofrivilligt fått byta jobb och det tar all min energi just nu. Att lära en massa nytt är både intressant, roligt och tröttande. Känner mig så trött, så trött efter ett par arbetspass och måste sova mer än vanligt. Tur att vi går ljusare tider till mötes.
Alla ni andra är så kreativa och det är spännande se vad ni gör så jag är inne och kikar på era bloggar. Någon gång framöver har jag nog också något nytt att visa men just nu nöjer jag mig med att titta runt hos er andra.
Ha en fortsatt härlig vårvecka och kram till er alla!
//BiZen

fredag 2 april 2010

GLAD PÅSK

Jag vill önska er alla en trevlig och GLAD PÅSK tillsammans med nära och kära!
Kram //BiZen

torsdag 25 mars 2010

EN MÖSSA TILL PALLEN











När jag såg det rosa och vinröda bomullsgarnet visste jag precis vad det skulle bli.
En mössa till pallen! Nu har min pall fått sin tredje klädsel. Först var det en rund enkel dyna i rött-blått-vitt rutigt tyg. Nästa gång var det en rund dyna med bred volang+spets i grönt-rosa rutigt tyg. Den här gången blev det en virkad mössa.

Jag har fått en present också. En kopp med plantor som jag hoppas ska växa till sig nu när vårsolen tittar fram. Med vatten och lite gödning ska det nog gå bra.

Kram till er alla som tittar in! //BiZen

torsdag 18 mars 2010

SMÅ, SMÅ SÖTA..........................


Gårdagen var ganska trist med huvudvärk. I dag känns det lite bättre men orken är borta och jag har inte ens lust att sticka eller sy. Blir helt däckad när just den här huvudvärken sätter in, går mest omkring och gäspar.
Har inga handarbeten att visa, i alla fall inget nytt. Men små, små söta händer, endast 10 dagar, det kan man väl kalla nytt.
Ha det gott alla ni som tittar in!
//BiZen

måndag 15 mars 2010

BÄTTRE SENT ÄN .........



Nu har även jag börjat betala räkningar över internet. Det tog flera år innan jag kom mig för att överge bankgirot med handskrivna lappar och postlådan. Men nu 2010 tyckte jag att det var dags. Har sytt mig en postsamlare som hänger på väggen vid datorn, sedan sätter jag in räkningarna i en pärm eftersom jag betalar dom.

En dag när jag inte hade annat för mig blev det en kasse igen, sydd av sånt jag hade hemma. Den hamnar på hyllan tills det kommer någon som vill ha eller behöver den.

Vårsolen, takdroppet, isiga vägar och värmen håller i sig här hos mig!
Vi bara njuter! Hoppas det är lika fint hos er!
Kram //BiZen

torsdag 11 mars 2010

TÖ OCH TAKDROPP













Jag är glad att det äntligen ser ut att bli vår med sol och takdropp. Dagarna är längre och ljusare, precis vad jag behöver efter en tung och orolig vecka. Livet blir inte alltid som man tänkt sig och det gäller att hänga med i svängarna. Just nu ser det ut att ordna upp sig och det första april ger jag mig ut på okänd mark. Spännande, spännande, lite oroligt men jag vet att jag klarar det.

På stickorna just nu finns en påbörjad kofta i merinoull-garn som heter "Supercool" från lienesdesign.se. Köpte garnet på mässan i Älvsjö. Hittade inget mönster så jag har ritat ett eget. Mest slätstickning eftersom jag vill att färgen och flammigheten i garnet ska komma fram.

I söndags fick jag lukta på och gosa med en liten babyflicka som endast var 10 dagar. Visst är livet härligt! Ha en skön vårvecka! //BiZen

torsdag 4 mars 2010

SOCKGARNS-SWAP


Det här garnet i en läcker grön färg med Aloe Vera och Jojobaolja fick jag i sockgarnsbytet. Snälla Gunilla hade skickat det och jag hoppas hon tittar in på min blogg så jag får tacka henne. Tusen tack för det fina garnet Gunilla!Ska bli roligt att sticka av det eftersom jag inte provat det tidigare. Fötterna lär bli mjuka och sköna också av dom här sockorna.
Gunilla har ingen blogg och hade inte skrivit avsändare. E-postadressen vill inte ta emot mina mail, dom kommer hela tiden tillbaka.
TACK Gunilla och till dig och alla andra: Ha en skön helg!
//Kram BiZen

tisdag 2 mars 2010

FYNDAT PÅ BIBLIOTEKET













När jag sist var till biblioteket för att låna handarbetsböcker var det rea. Där kunde man köpa böcker för 2 kronor styck! Böcker som antagligen bara stod där i hyllorna utan att bli utlånade. Hittade en välbevarad bok som säkert inte varit hemma hos någon många gånger utan stått där och trängts genom åren.
En underbar bok om fribroderi som jag så gärna skulle vilja kunna.
Gillar bilden över Gripsholm och Mariefred från 1791. Inte ofta Mariefredsbilder är tagna i detta perspektiv, inifrån viken bakom slottet. Just här åkte vi båt i somras.
Ha det gott! //BiZen

måndag 1 mars 2010

GRÖNT ÄR SKÖNT





Ett par gröna innesockor har blivit klara i helgen trots att jag jobbat fyra dagar och inte haft så mycket tid till stickningen.
Utanför fönstret vräker snön ner igen. Ska iväg på födelsedagskalas i eftermiddag då två av mina barnbarn fyller år. Dom är syskon, födda på samma dag med 5 års mellanrum. Det går bra att dela födelsedag med varsin tårta förstås och ljus som ska blåsas ut, sånger och hurrarop.
Marshälsningar och önskan om att ni alla får en trevlig vecka! //BiZen

torsdag 25 februari 2010

PAKETET HAR KOMMIT


















I dag fick jag mitt paket i Garn&Te-bytet.
Rebecca med bloggen "auriorai.blogspot.com" hade skickat det här färgglada garnet som det ska bli kul att prova. Har inte stickat med det tidigare.
Jättegott te fanns också med i paketet, har just provdruckit en kopp.
Rebecca bor i grannkommunen där jag jobbar, kanske springer vi på varandra någon gång, vem vet....
Tack snälla Rebecca för ett välkommet paket! //BiZen

onsdag 24 februari 2010

STICKFODRAL TILL KNIT PRO












Har sytt ett fodral till mina KnitPro-stickor. Eftersom jag endast använder strumpstickor och rundstickor blev det ett litet fodral som tar liten plats när jag rullat ihop det. Lätt att ta med och det är ingen risk att stickorna går sönder.


Önskar alla en solig och fin dag! //BiZen

tisdag 23 februari 2010

SYFESTIVAL



Nu är det några dagar sedan jag var till Älvsjö på Syfestival. Vädret kunde ju varit bättre med mindre snö men jag kom både dit och hem. Blev skjutsad till stationen och tog pendeltåget. Tack vare alla förseningar gick tågen hela tiden med jämna mellan rum utan tidtabeller och knappt någon väntan alls.
Jag tyckte mässan var trevlig, gott om plats, inga köer bara roligt och inspirerande. När jag blev trött av att gå omkring kunde jag slappna av i en massagestol och bli knådad på både nacke och rygg. Skönt!

Bilderna visar mina inköp av garn och tyger mm. Det rosa som jag redan stickat men inte sytt ihop är en Åremössa som jag fick beställnig på innan jag åkte iväg.Det var ett nystan Milano.
Resten är sockgarner och rena ullgarner.

Det enfärgade tyget är linne och dom mönstrade är bomullstyger. Ett kort med en ängel, några fjärils- och änglaberlocker. Köpte även ett antal spolar till symaskinen, det får man aldrig för många.

Vad jag ska sticka och sy av detta vet jag inte men det är skönt att klappa på garnerna och det känns bra att ha det ligga här hemma och vänta på att bli något vackert eller nyttigt när lusten infinner sig.
Ha en skön tisdagkväll! //BiZen

tisdag 16 februari 2010

FÖR 55 ÅR SEDAN




Det här är en av alla klänningar som min mamma sydde till mig när jag var barn.
Broderierna är naturligtvis handsydda. Klänningen är sydd både på en Husqvarna trampmaskin och för hand. Det var på den trampmaskinen jag lärde mig sy.
Det fanns bara raksöm så alla sömmar fick kastas för hand.
Visst är klännigen fin?
Ha en fortsatt bra vecka! //BiZen

måndag 15 februari 2010

LÄNGTAR!!!!!


Den här veckan är det SYFESTIVAL på Stockholmsmässan i Älvsjö. Den är öppen fredag - söndag och jag har sedan länge bestämt mig för att åka dit. Tidigare har jag varit på Syfestival i Sollentuna men det är ett antal år sedan. Därför ska det bli extra roligt att få uppleva det igen. Nu är det både närmare och lättare att ta sig dit. Hoppas få klappa en massa sköna, vackra garner, klämma på tyger och se nya inspirerande hantverk.
Jag längtar så att det snart blir fredag!
Kram till er alla! //BiZen

söndag 14 februari 2010

ALLA HJÄRTANS DAG


Stor kram till er alla från mig på ALLA HJÄRTANS DAG!
Var rädda om varandra och ha en underbar söndag!
//BiZen

fredag 12 februari 2010

JULIA-VANTAR












Eftersom kylan fortsätter och snön ligger kvar behöver jag fler varma, sköna ullvantar. Det här garnet som heter JULIA har legat i lådan och väntat på att få bli något varmt och skönt. Jag tycker färgen är vacker och lätt att hitta om jag tappar den i snön. Hade ingen beskrivning så det blev en enkel variant med en fläta. Extra glad är jag över att jag lyckades få vantarna nästan lika i randningen.

Har fått namn och adress till min byteskompis i Garn&Te-swap så nu är det bara att åka ut och leta garn som kan passa och te som är gott.

Till er alla som tittar in till mig önskar jag en trevlig helg! //BiZen

måndag 8 februari 2010

TVÅ NYA KASSAR



Har suttit vid symaskinen och fått ihop två nya kassar. Dom är lika tidigare kassar med foder, en ytterficka och två innerfickor. Den ena är sydd i ett IKEA-tyg och den blåblommiga är ett tyg som legat ganska länge som hyllvärmare. Nu kom det till användning.
Önskar er alla en solig och fin vecka! //BiZen

torsdag 4 februari 2010

ROSA OCH LUDET












På stickorna just nu finns en påbörjad trekantssjal i rosa mohair.
Det gröna ullgarnet får ligga till sig när jag funderar på vad jag ska göra med det.
Här snöar det varje dag och nu har vi så mycket snö så vi vet inte var vi ska göra av den. Det här kan man kalla riktig vinter. Precis som det var när jag var barn.
Ha en riktigt fin helg och ta det lugnt ute i trafiken, ni som måste ut! //BiZen

tisdag 2 februari 2010

FÅR HON ALDRIG NOG?


Min mamma undrade om jag aldrig får tillräckligt många väskor och ni undrar säkert detsamma. Vad ska jag med alla väskor till? Hittade ett grönt linnetyg som var kvar från en annan väska och med mycket pusslande fick jag ihop denna skapelse. Väskan är 33x36cm. Fodrad med ett lite kraftigt IKEA-tyg och har som vanligt fickor invändigt och utsidan är lika både bak och fram.
Väskor får jag aldrig för många och skulle jag få det går dom att ge bort. Min arbetskamrat undrade om jag inte vill sälja väskor men så långt har jag inte kommit ännu. Kanske aldrig kommer dit.
Ha en fortsatt fin vintervecka! Kramar om!//BiZen