tisdag 9 november 2010

SMÅ SOCKOR OCH SNÖ


Dagen i dag ser ut att bli snörik, vilket inte känns så bra eftersom jag måste ut i ovädret. Det blåser hemskt och jag önskar att jag bara fick stanna inne med stickningen i soffhörnan.

Har stickat två par små raggsockor, helt vanlig modell, storlek 1 och 3 år.
Garnet är OPAL, som jag inte alls blev särskilt förtjust i. Tycker det gav varken fint mönster eller var skönt att sticka med.

Jag har många vackra sockgarner som ligger och väntar, fler som jag aldrig provat. Det ska bli spännande att se om jag gillar dom.
Egentligen vill jag sticka mig fingervantar av ett av garnerna. Men, men orkar jag pyssla med tio små fingrar, tror att jag lessnar ganska fort. Vi får se vad det blir.

Ha det fint och mysigt! //BiZen

torsdag 4 november 2010

JAG HAR SYTT OCH SKICKAT PAKET





Jag sydde en kasse i starka färger till Inger, min Mixa&Matcha-byteskompis.
Kassen är min vanliga modell och storlek,fodrad och med flera fickor.
Sydde även ett stickfodral till henne så hon kan ha sina strumpstickor samlade.
Förutom det fick hon två olika sockgarner, doftljus och choklad.

Det är så roligt med "Stickameras" byten så nu väntar jag bara på nästa.

Ser fram emot en ledig helg som börjar redan i kväll.
Ha det gott! //BiZen

måndag 1 november 2010

I DAG FICK JAG PAKET


Mitt Mixa&Matcha-paket från Inger dök upp hos mig i dag. Hon har bloggen "dataskata.blogg.se" och har skickat mig 3 hg fina sockgarner. Det kommer att bli minst tre par härliga sockor. Jag gillar tunna garner till sockor så dom här blir alldeles perfekta.
Förutom garn fick jag choklad och brevpapper, två saker som jag aldrig kan få för mycket av!
STORT TACK Inger, för ett fint paket!

Jag tittar in till er varje dag och förundras över hur mycket ni hinner göra.
För mig går tiden alldeles för fort, redan november, vintertid och så mycket jag vill...............
Men vintern är lång och jag hoppas hinna sticka, sy och pyssla mycket, mycket jag också.

Kram till er alla fina bloggare! //BiZen

måndag 25 oktober 2010

FÅR JAG PRESENTERA GUNBORG




I ett alldeles, alldeles ljuvligt sockgarn har jag stickat sockor som jag kallar "GUNBORG". Garnet är Austermann STEP, som jag verkligen blev förtjust i. Det innehåller AloeVera som gjorde händerna mjuka under stickningens gång och nu kommer jag att få mjuka, babyfötter också.
Använde KnitPro-stickor nr 2,5 och mönstret är mitt eget.
Jag kommer garaterat att sticka mer i det garnet!

Snön kom tidigt i år, redan den 22 oktober. Nu vill jag ha höst ett tag till innan det blir mer snö! Dagen i dag har varit solig och höstig precis som det ska vara.

Höstkramar! //BiZen

torsdag 14 oktober 2010

NU BLEV DET LILA IGEN.....



Jag har visst riktigt fastnat i Lilaträsket den här hösten.Vad jag än ska välja så blir det lila. Köpte nya glasögon och titta vad det blev! Hittade inga andra bågar som jag tyckte om så valet var lätt.
Är så nöjd med dom här för visst är dom superfina?

Kram! //BiZen

onsdag 13 oktober 2010

EN VANLIG OKTOBERDAG


Det händer inte så mycket hemma hos mig.
Stickar lite på koftan och som omväxling stickar jag lite på ett par sockor.

Jag har blivit förkyld igen och har en envis hosta. Kan i alla fall åka till arbetet men nätterna känns jobbiga när hostanfallen avlöser varandra.

I dag har jag beställt en "Tantkalender" som en medbloggare gav tips om.
Det ska bli spännande att få se vad den innehåller. Känns som ett tema riktat till mig!

Ha en fin oktoberonsdag!//BiZen

onsdag 6 oktober 2010

OCH VAD SKA DETTA BLI ?


Ja, det kan man undra!
Min upprepade kofta håller på att bli en ny kofta.

Började med att sticka en lång remsa med "löv" eller vad det kan kallas.
Har sedan stickat från kanten på remsan och upp mot halsen, gjort den halskant och maskat av där.
Stickar från andra kanten på remsan och neråt, då blir det ett ok.

Snart är det dags att fixa bak och framstyckena. Dom stickas från oket och neråt. Hur jag ska få dit ärmar är ett senare projekt, får klura ut något.

Här viner höstvinden och löven virvlar runt både i luften och på marken.
Efter flera frostnätter har vi brittsommar. Sköna, fina dagar att njuta av.

Hoppas ni har en lika härlig höst! //BiZen

måndag 4 oktober 2010

DET ÄR ROLIGT ATT FÅ PAKET!



I fredags fick jag paket med posten. Det var den här färgglada och trevliga stickväskan från Fijaffa. Hon var också med i bytet på Stickamera och har sytt den fina väskan till mig. Förutom väskan fick jag smaskig choklad som jag just nu sitter och njuter av. TACK, TACK igen, Fijaffa!

I dag kom ännu ett paket. Det var inget byte utan ett tack från Sofia med bloggen "safiasvarld.blogspot.com" Hon hade efterlyst små virkade dukar för att göra ett överkast. Jag skickade några dukar till henne och fick ett pysselpaket tillbaka.

Härligt garn som ni ser på bilden och förutom det innehöll paketet DMC-garn, två sorters knappar, ögon och nos till något virkat djur.
TUSEN TACK Sofia!

Kramizar till er alla! //BiZen

torsdag 30 september 2010

SISTA DAGEN I SEPTEMBER


Dagen började med en biltur i dimma. Riktig "tjocka", som Tjorvan sa.Men snart kom solen och det blev en härlig höstdag.

Jag skulle vara på mammografi kl.9.40, fort gick det för redan 9.37 var jag på väg därifrån. Sådana sjukhusbesök gillar jag.

Gjorde ett besök hos mina föräldrar och blev bjuden på lunch.
När jag kom hem blev det garderobsstädning. Bort med sommarkläder och in med höst och vinter. Sandaler byttes mot kängor, shorts mot långbyxor och linnen mot trekvartsärmat. Lite spring i trappen till källaren, så var det klart.
Nu har jag kokat en grönsakssoppa på färska rotfrukter, mums! Det får bli kvällsmat.

Jag har börjat sticka om min gröna kofta som jag repade upp. Hittade ett mönster som är riktigt roligt att sticka. Ni får se när jag kommit en bit på väg. Det kommer att bli stickning under kvällen.

Vad har ni gjort den sista dagen i september?

I morgon är det oktober, tiden går alldeles för fort!

Kramizar till er alla!//BiZen

måndag 27 september 2010

MITT BIDRAG TILL STICKPÅSEBYTET





I dag får Monica utanför Vännäs ett paket med posten. Det är mitt "stickpåsepaket" som dimper ner hos henne.

Jag sydde en påse i linne med gröna applikationer och fodrade med mönstrat bomullstyg i vitt, svart och grönt. Lite fåglar på det också. En tvådelad ficka på insidan.

Virkade även en liten pung med en "african flower" i botten och fyllde den med knappar.
Skickade med en påse te som inte kom med på bild.

Hoppas du gillar paketet Monica!

Här har hösten gjort sitt intåg och i dag blev det både långbyxor och strumpor på.
Den första dagen efter sommaren som det är så påklätt.

Har varit dålig på att kommentera i era bloggar fast jag läser allt ni skriver.Ska försöka bli bättre på det och även att skriva egna inlägg.

Önskar alla en härlig vecka! //BiZen

måndag 20 september 2010

TOMTEHALSDUK



Nu har jag stickat en ljuvligt gladröd halsduk. Garnet som jag fick i ett byte heter Chiri Alpakka. Förutom alpackaull innehåller det 23% silke. Skönt och mjukt att sticka med och fort gick det eftersom jag använde stickor nr4.

I dag är jag ledig efter att ha jobbat helg. Trött efter lite nattsudd vid tvn med valvaka och stickning. Skönt att kunna ta dagen i lugn takt och "bara vara".

Hoppas ni också har en lugn och fin dag!

//BiZen

torsdag 16 september 2010

EN TRÖJA BLIR EN KOFTA




I slutet av 80-talet köpte jag en materialsats, från Jola Glimäng i Steninge, med handfärgat ullgarn och mönster till en tröja. Tyckte den var så fin med handmålade träknappar.

Under åren har jag mer och mer lessnat på modellen. Att dra den över huvudet, den gick för långt upp i halsen osv.

Nu äntligen kom jag mig för att göra om den till en kofta. Sydde två zig-zagsömmar mitt fram och klippte upp den. Repade upp en bit av framstycket och gjorde om det till V-ringning. Hade bara tre knappar från det gamla sprundet mitt fram så det fick bli dom tre längst upp och öppet resten.

Vips fick jag en ny kofta!

Jag undrar om det åter kommer att bli en favorit.

Kramizar till er alla! //BiZen

onsdag 15 september 2010

JAG BLIR SÅ GLAD!!!!!



Om någon undrar vart jag tagit vägen så finns jag här fortfarande. Det har bara inte blivit av att skriva något, men jag har gått in dagligen och läst era bloggar. Ni ger mig massor av glädje och inspiration. Tack allesammans!

Extra glad är jag för dom två utmärkelser som jag fått från "Mia stickar" och "Handarbetskorgen". Tusen tack till er båda, det är så roligt att ni vill titta in till mig och ge mig en award dessutom!

Nu följer ju en liten prestation med awarden, att berätta sju saker om sig själv.
Ska fösöka tänka ut något.................

1 Gillar hösten bäst av alla årstider.
2 Vill ha varm mat året om.
3 Har för många kilo men mår bra och trivs med mig själv.
4 Tycker om att vara hemma.
5 Har köpt färdigsydda gardiner en enda gång.
6 Tycker det är roligt att ge presenter.
7 Jag önskar att jag kunde måla akvarell.

Sänder awarden vidare till alla härliga bloggare som tittar in till mig. Ni är underbara och jag vill att den som känner sig manad tar emot den och för den vidare.

Höstkramar till er alla! //BiZen

torsdag 2 september 2010

BOKFODRAL a´la GUDRUN SJÖDÉN







Det blev en tygbit över när jag sydde kassen i tyget från Gudrun Sjödén.
Nu har jag gjort ett bokfodral och fodrat med linne. Tycker det ser trevligt ut med ett fint tyg runt boken när jag sitter och läser. Framsidan har en ficka att stoppa in pärmen i men på baksidan viker jag in tyger runt pärmen så att fodralet passar till olika stora böcker. Naturligtvis sydde jag fast ett tvinnat bomullsband med "B" som jag använder till bokmärke.

Dagen har varit solig men blåsig. Gjorde ett besök på biblioteket men handarbetsböcker har dom dåligt av där jag bor.
Ha en lugn och fin torsdagkväll! //BiZen

onsdag 1 september 2010

ROSA SJAL & ROSA ROSOR


Den rosa sjalen som jag började på är redan klar. Mönstret är mitt eget och den är stickad från nacken och neråt. Ökningar i början och slutet på alla varv och på var sida om mittmaskan varje rätt varv. Garnet är väldigt mjukt ch gosigt!

Mina fina rosor har fått flytta till en skål med vatten. Dom började se lite ledsna ut men piggnade till när dom blev avklippta och förflyttades.

Själv är jag också piggare nu och funderde på att gå ut på en promenad. Då kom regnet och jag stannar inne en stund till......

Ha det bäst! //BiZen

måndag 30 augusti 2010

UPPMUNTRAN


Tack alla som gett uppmuntrande kommentarer. Det värmer och hjälper.
Nu börjar jag må bättre men hostan är envis.
Har i alla fall orkat sy lite på stickpåsen till "Stickpåsebytet" på Stickamera.
En sjalstickning är också påbörjad.
Så kom kärt besök med underbara rosor! Helt ljuvlig, tvåfärgad variant!
Det piggar upp vill jag lova!
Fortsätter att ta det lugnt några dagar.
Kramar till er alla! //BiZen

torsdag 26 augusti 2010

HÖSTEN PÅ VÄG = FÖRKYLNING



Sommaren med sol och bad är över för den här gången. Skolorna börjar och hösten är på väg. Med hösten kommer även förkylningar och nu är det min tur.

Har inte varit sjukskriven på två år men nu är det dags. Halsont, huvudvärk, ont i kroppen, hosta och feber. Tycker synd om mig själv, vill göra så mycket men orkar ingenting. Försöker sova och vila kroppen, tror det är det enda som hjälper.
Sticka, sy, virka och väv ni som orkar!
//BiZen

tisdag 24 augusti 2010

BREV PÅ POSTEN


Så här vackra och underbara knappar fick jag från Britt-Marie i knappbytet på Stickamera. Visst är dom superfina? Trots att jag inte skrev vilken färg jag gillar så fick jag gröna - min favoritfärg när det gäller kläder.
Britt-Marie bor i Hällevadsholm men har nog ingen blogg eftersom jag inte fick någon bloggadress. Än en gång stort tack Britt-Marie ifall du tittar in till mig!
Ha en fin tisdagkväll! //BiZen

fredag 20 augusti 2010

KLÄNNINGAR


Veckorna går fort nu när vardagsrutinerna kommit tillbaka. Här är det ömsom sol, omsom vatten och mygg har vi och alldeles fulla i bett är vi. Vi har inte haft mygg på många, många år men i år är det en plåga. Kanske ovanan....

Stickningen har fått vila lite men symaskinen fick komma fram igen. Har sytt två förklädesklänningar "Lantgård" i storlek 70cl. Fodrat överdelen och satt en kant nertill i avvikande tyg.

Ha en jättetrevlig helg!
//BiZen

torsdag 12 augusti 2010

NÅLDYNA OCH LOPPISFYND




Med inspiration från andra bloggar har jag virkat en söt, liten nåldyna av en "African flower". Har alltid en nåldyna vid symaskinen när jag syr, så där ska den stå.
I helgen när vi var ute och åkte kom vi förbi en Loppis och jag hittade denna bok med mönster till barnkläder. Helt ny ser den ut och blev ett fynd.
Soliga kramar! //BiZen

onsdag 11 augusti 2010

JAG TESTAR EN NY MALL




Vill testa en ny mall för att se om jag gillar den eller ej. Det blir kanske nåt helt annat när jag bestämt mig.

Visar också några foton som jag tog i söndags när vi var ute och åkte.
Dom föreställer gamla gruvhål från en järngruva. Dom är numera vattenfyllda och det finns massor av dom här uppe i skogarna.

Ha en fin kväll! //BiZen

lördag 7 augusti 2010

MERA LILA



Vill visa min vackra, lila orkidé som blommar just nu. Det är så tacksamt med dessa blommor som nästan sköter sig själva, blommar länge, vilar en kort tid och blommar igen.

Måste köpa väska till nya kameran och fastnade för den här modellen som fanns i flera färger. Men det blev en lila som ni ser. Trivs med den och tycker den är så fin.

Ha en trevlig lördag! //BiZen

fredag 6 augusti 2010

JAG BLIR SÅ LESS


Koftan som jag stickade på i flera månader, virkade kanter och sydde knappar i, blev inte alls som jag ville ha den. Ingen ide att låta den ligga i skåpet som hyllvärmare, så en kväll satte jag saxen i den och började repa upp. Från att ha varit en sladdrig liten hög, är den nu några nystan garn igen.
Förhoppningsvis blir dom en ny kofta som jag tycker om och vill använda.
Soliga hälsningar och trevlig helg! //BiZen

onsdag 4 augusti 2010

ULLSTRUMPOR INFÖR HÖSTEN



Mina senast stickade strumpor ser ut så här. Stickade i ett garn som heter "sock wool" från BC GARN. Fick det i ett byte från Maria på Gotland. Ett skönt och lättstickat garn som jag inte hade provat tidigare. Tack Maria!
Mönstret är mitt eget, som det oftast brukar bli.
Nu har jag lagt upp nya maskor på strumpstickorna.......

Har arbetat några dagar och kommit in i vardagsrutinerna. Vädret är en del moln, en del regn och en del sol. I kväll har jag suttit på balkongen i solen med stickningen och gott te i nya muggen. Livet ska njutas!
Ha det gott ni också! //BiZen

tisdag 3 augusti 2010

JAG VIRKADE PÅ SEMESTERN














Bomullsgarn är skönt att jobba med när det är varmt och svettigt.Virkade en väska med "African flower" under semestern. Hade inget mönster så det fick bli eget påhitt.
Väskan är fodrad med bomulltyg i ljusblått med vita blommor.
Två disktrasor blev också stickade.

Bilderna gör som dom vill............

Ha en fin tisdag! //BiZen

måndag 2 augusti 2010

MIN HÖSTFÄRG = LILA























Nu har jag satt saxen i dom blommiga tygerna från Gudrun Sjödén. Det blev en glad kasse med fickor både fram och bak, precis som jag vill ha det. Den på baksidan är tvådelad och den stora på framsidan fick, som dekoration, en fjäril i metall mitt i en blomma.


Insidan har som vanligt både mobilficka och en större ficka.

Jag gillar mina kassar och kan inte få nog av dom. Det blir säkert fler.

Det har regnat hela dagen här, hoppas ni har haft en solig dag!

Ha det gott! //BiZen

söndag 1 augusti 2010

VARJE DYRBAR MINUT


I dag är det sista semesterdagen så det gäller att ta vara på tiden. Vi har varmt och skönt men en aning för blåsigt. I ugnen står en hallonkaka som ska avnjutas med vispad grädde ute på balkongen. Det har blivit många sådana nu när hallonen mognar som bäst och man kan plocka varje dag.
Önskar er alla en fortsatt skön söndag! //BiZen