onsdag 30 juni 2010

AFRICAN FLOWER


Har länge beundrat dessa "African flower" som så många har gjort och visat på sina bloggar. Nu har även jag provvirkat och den blev ju fina fast det bara är restgarner.
Ska köpa garn i mina favoritfärger och virka fler blommor till något projekt. Kanske blir det en väska, en kasse eller en necessär...... vi får se.
Virkning en är bra semestersysselsättning, tar liten plats i väskan och kan hänga med överallt.
Soliga kramar till alla!
//BiZen

tisdag 29 juni 2010

DET VAR EN GÅNG....................



Nu när prinsessan fått sin prins och åkt på smekmånad tänkte jag visa min brudkrona.
Den är från 1971 och jag virkade den i vitt virkgarn och guldtråd.
Virkade även min brudklänning i vitt bomullsgarn, vill minnas att det var Bianca.
Klänningen var modell kort-kort, eftersom det var mode då. Den ligger någonstans i förrådet, men hittar jag den nån dag kan det bli ett foto av den också.
Ha en fortsatt skön sommarvecka!
//BiZen

söndag 27 juni 2010

REGNBÅGSSOCKOR












Under helgen har jag stickat klart mina regnbågssockor i Sandnes garn mini-palett.
Använde stickor nr 3 och gjorde ett eget mönster. Hälen är så kallad Äppelbo-häl, en för stärkt häl som jag ofta stickar. Kallar mina sockor för "SIGRID" efter min faster.
Det har varit en fantastiskt skön helg med sol, grillning, båtliv och trevliga människor. Nu återstår en lång vecka med 6 arbetsdagar och sen är det semester.......
Sommarkramar! //BiZen

fredag 25 juni 2010

GLAD OCH TREVLIG MIDSOMMAR


GLAD MIDSOMMAR till alla som tittar in till mig!!!!!
Ha en härlig helg tillsammans och var rädda om varandra.
Kramas och ha det gott!
//BiZen

torsdag 17 juni 2010

TRÖJA TILL LINN


Tänk vad det är roligt att sticka barnkläder och så fort det går!
Garnet fick jag från "Made by mama" för ganska länge sedan och nu har jag äntligen stickat av det. Det finns ännu mer garn så det är bara att tänka ut något nytt projekt.
Vi har så härliga dagar nu, riktig svensk sommar. Solen strålar från en klarblå himmel och det är så där lagom varmt. Jag tycker om när sommaren bjuder på sköna, inte för varma dagar. Då kan jag njuta och bara vara.
Kram till er alla! //BiZen

söndag 13 juni 2010

ÄNTLIGEN KLAR....












Nu är det tredje gången jag visar en bit av min kofta som jag hållit på med så länge.
Men nu är den äntligen klar! Den fick virkade kanter i orange och lika färg på knapparna. Ville liva upp den lite med någon detalj.
Tyvärr är jag inte riktigt nöjd. Blötte hela koftan och den blev mycket längre än jag hade tänkt mig, trots att jag torkade den plant. Kanske skulle jag haft tunnare stickor. Önskar att garnet gått att tova.
Får se om den blir använd eller hamnar i skåpet bland andra misslyckanden.
Ha det gott! //BiZen

torsdag 10 juni 2010

ÄNGSULL


























Ängsull växer i kärret
hon är så vit och ren

Bland alla skogens blommor
finns ingen så mjuk och len

Hon drömmer så vackra drömmar
bland spindelvävarnas garn

Hon drömmer hon blir till en kudde
åt ett litet, litet barn.......

Vet inte vem som skrivit dessa rader.
Läste dom i en bok när jag gick i första klass.

Ha det gott! //BiZen

onsdag 2 juni 2010

GUPPIG BOPLATS



Bygga bo kan man göra lite varstans.
Vi har följt den här blivande mamman ett tag nu och väntar på att ungarna ska titta ut snart. Ha en fortsatt härlig dag! //BiZen

tisdag 1 juni 2010

NU SKA JAG LÄRA MIG TVÅÄNDSSTICKNING


I dag har jag hämtat mitt paket i "Mixa&Matcha-bytet".
Det kom från "froding.blogspot.com" och hon hade skickat en massa fina saker!
Z-spunnet garn och beskrivning till tvåändsstickade vantar som heter Ida, precis om mitt äldsta barnbarn.
Vackert brevpapper som jag önskat mig eftersom det är svårt att få tag i sånt numera.
En bok med poesi av Gustav Fröding och te som heter Frödingblandning med smak av kardemumma. Passar en som är född i Värmland, vilket jag ju är!
God choklad, söta mini-nystan från Järbo och supergulliga stickmarkörer.
Vilken fullträff och vilken glädje det ger mig! Tusen tack för det lyckade paketet!!!!
Nu är det bara att sätta igång och skapa, lära nytt vilket ska bli roligt och intressant!
Sticka lugnt! //BiZen

måndag 24 maj 2010

DET VÄXER SÅ DET KNAKAR














Under den senaste veckan har det verkligen blivit sommar och allt växer med rekordfart. Förra veckan hade vi 25 grader varmt varje dag och nu är det grönt överallt och blommorna lyser både i rabatter och ute i naturen. Träden blommar för fullt och det är svårt att förstå hur fort det går. Tycker man ser för varje dag att något hänt.

Pingsten hann jag inte ens uppleva, jobbade hela helgen och i dag när jag är ledig är det vardag igen. Annandag pingst är borta, synd tycker jag, hade varit trevligt få en dag tillsammans med familjen.

Nu tycks värmen ha gett sig iväg, vindarna är svalare och kanske kan det bli lite inomhusjobb i dag, vilket också behövs.
Ha en skön vecka! //BiZen

tisdag 18 maj 2010

GULLVIVOR













För mig är gullvivorna majblomman framför alla andra. Dom har blommat ett tag nu och blivit både stora och rikliga till antal.
Nu väntar vi på att liljekonvaljerna ska blomma till morsdag. Såg knopparna i helgen så snart slår dom ut.
Önskar alla en fortsatt fin vecka! //BiZen

söndag 16 maj 2010

SOMMARLÖRDAG






I går var det riktigt sommarväder. Strålande sol, klarblå himmel och 25 grader varmt i skuggan. Vi gjorde en utflykt till antroposoferna i Ytterjärna. Promenerade nere vid vattnet, uppe vid kulturhuset och tittade in i deras affärer. Hade med eget fika som vi njöt av till fågelkvitter och lugnet som finns där ute.
Det är härligt ha små "smultronställen" i närheten av där man bor.
Kramar till er alla! //BiZen

måndag 10 maj 2010

DAGAR PÅ ALNÖ













Vi har tillbringat några dagar på Alnö utanför Sundsvall. Där hade våren inte kommit så långt och vi kunde inte se minsta lilla grönska i björkarna. Vad vi däremot såg var blåsippor i olika färger. Blå förstås och lilafärgade men även helt vita och flerfärgade. Det hade vi aldrig sett tidigare. Tyvärr fick jag fel på kameran under tiden som jag fotade så det blev endast ett fåtal bilder. Typiskt!
Kameran laddade ur batterierna så fort jag satte i dom.
Även utan kamera var det en trevlig resa och i morgon är det dags att åka till jobbet igen.
Ha en fortsatt fin och härlig vecka! //BiZen

onsdag 5 maj 2010

VÅREN HOS MIG












Så här långt hade våren kommit för några dagar sedan, men det händer saker i naturen varje dag och det blir grönare och grönare. Härligt! Ser att hos några av er har det snöat igen och det vill vi inte ha hit.
Cafeet har satt ut solparasollen och här utanför klipper dom gräset. Nog har vi sommarkänsla redan trots att vindarna är kalla men solen värmer så gott.
Skjutsade min far til lasarettet på förmiddagen och under tiden som han var där hann jag ta en rask promenad ner till torget och titta på torghandeln. Klappade lite garn men det blev inga inköp i dag.
Ha det gott i solen! //BiZen

tisdag 4 maj 2010

BRUNT ÄR INTE MIN FÄRG!


Nej, brunt är verkligen inte min färg! Trots det har jag sytt en blus i brunt för att testa ett mönster. Tyget hittade hos min mor. Ska jag sy fler blusar vet jag nu hur jag ska ändra och fixa så det passar bättre.
Jag har semester den här veckan och haft tid att både sticka och sy, så roligt, så roligt!!!
Kram och fortsatt trevlig vecka! //BiZen

PAKET I POSTLÅDAN












För ett år sedan anmälde jag mig hos "Johannas journal" och skulle få en handgjord present inom 365 dagar. Tiden gick och det föll i glömska. Häromdagen kom ett paket på posten och jag förstod inte alls vad det kunde vara. När jag öppnade det tittade denna färgglada disktrasa fram! Ett brev fanns i paketet och förklarade vad det var...då kom minnet tillbaka.
Visst är den fin min present och jag gillar så strukturmönstret. Nu fick jag lust att sticka mig fler trasor och kommer att göra det. Bra för miljön och härligt att få en färgklick i köket!

Bilden vill ligga ner hur jag än försöker att vända den....så den får ligga till vidare.

Ha en skön vårvecka! //BiZen

onsdag 28 april 2010

LYCKA !!!!!!!!!


Mitt barnbarn som är 14 år har fått en alldeles egen häst.
Det är lycka och glädje för en tonårstjej att få rida varje dag och att få tävla med sin egen häst. Här rider hon iväg på Cassiopeja tillsammans med sin kompis.
Ha en fortsatt bra dag! //BiZen

måndag 26 april 2010

SAKTA-SAKTA STICKAR JAG VIDARE....


















Så här segt har det nog aldrig varit att sticka en kofta. Garnet är skönt att sticka med, stickorna känns bra och allt borde gå som en dans. Men tiden vill inte riktigt räcka till. Har i alla fall kommit till halsurringningen på framstycket, gjort en ficka och ett hålvarv vid framkanten. Så i sakta mak går det framåt.

All snö har nu försvunnit, isarna är borta och solen värmer så skönt. För varje dag händer något i naturen coh snart, snart är det grönt överallt.

Han anmält mig till ett byte, hos Stickamera, som heter Mixa&Matcha. Det ska bli roligt att plocka ihop ett paket till någon jag inte känner, men lite pirrigt, ska hon tycka om det? Att själv få paket där någon försökt hitta saker som matchar mig, spännande, spännande! Känner att jag kommer bli glad åt allt jag får oavsett vad det är. Vet att den personen gjort sitt bästa liksom jag ska anstränga mig att göra. Att få paket är alltid roligt och spännande så nu ser jag fram emot det.

Soliga hälsningar till er alla! //BiZen

torsdag 22 april 2010

APRILVÄDER OCH LITE PYSSLAT



Länge sedan jag skrev något här, all min energi går fortfarande åt till det nya jobbet. Schemat tillåter minimalt med fritid, tyvärr. Annars trivs jag och har det jättebra.
När jag åkte hem i går kväll var det alldeles vitt på marken. I morse kom stora vackra snöflingor som nu övergått i snöblandat regn. Blask och plask! Men snart kommer solen coh våren igen, jag lovar.
Har sytt ett örngott i tyg från Strömma, broderat monogram och satt på en mellanspets. En present till en väninna.
Alla som tittar in ska ha en härlig dag och efter regn kommer solsken.............
Kram! //BiZen

onsdag 7 april 2010

VÅRTRÖTT ELLER NÅT ANNAT?

Här händer det inte mycket på handarbetsfronten. Stickar sakta vidare på min kofta dom stunder jag tycker att jag har tid och lust. Har även ritat upp ett monogram på ett örngott som ska broderas och sys, men det är ingen brådska. Det ska bli en present vid midsommar.

Påsken förflöt med god mat och trevligt umgänge, solen sken på oss och vi hittade tussilago på promenaden.
Har ofrivilligt fått byta jobb och det tar all min energi just nu. Att lära en massa nytt är både intressant, roligt och tröttande. Känner mig så trött, så trött efter ett par arbetspass och måste sova mer än vanligt. Tur att vi går ljusare tider till mötes.
Alla ni andra är så kreativa och det är spännande se vad ni gör så jag är inne och kikar på era bloggar. Någon gång framöver har jag nog också något nytt att visa men just nu nöjer jag mig med att titta runt hos er andra.
Ha en fortsatt härlig vårvecka och kram till er alla!
//BiZen

fredag 2 april 2010

GLAD PÅSK

Jag vill önska er alla en trevlig och GLAD PÅSK tillsammans med nära och kära!
Kram //BiZen

torsdag 25 mars 2010

EN MÖSSA TILL PALLEN











När jag såg det rosa och vinröda bomullsgarnet visste jag precis vad det skulle bli.
En mössa till pallen! Nu har min pall fått sin tredje klädsel. Först var det en rund enkel dyna i rött-blått-vitt rutigt tyg. Nästa gång var det en rund dyna med bred volang+spets i grönt-rosa rutigt tyg. Den här gången blev det en virkad mössa.

Jag har fått en present också. En kopp med plantor som jag hoppas ska växa till sig nu när vårsolen tittar fram. Med vatten och lite gödning ska det nog gå bra.

Kram till er alla som tittar in! //BiZen

torsdag 18 mars 2010

SMÅ, SMÅ SÖTA..........................


Gårdagen var ganska trist med huvudvärk. I dag känns det lite bättre men orken är borta och jag har inte ens lust att sticka eller sy. Blir helt däckad när just den här huvudvärken sätter in, går mest omkring och gäspar.
Har inga handarbeten att visa, i alla fall inget nytt. Men små, små söta händer, endast 10 dagar, det kan man väl kalla nytt.
Ha det gott alla ni som tittar in!
//BiZen

måndag 15 mars 2010

BÄTTRE SENT ÄN .........



Nu har även jag börjat betala räkningar över internet. Det tog flera år innan jag kom mig för att överge bankgirot med handskrivna lappar och postlådan. Men nu 2010 tyckte jag att det var dags. Har sytt mig en postsamlare som hänger på väggen vid datorn, sedan sätter jag in räkningarna i en pärm eftersom jag betalar dom.

En dag när jag inte hade annat för mig blev det en kasse igen, sydd av sånt jag hade hemma. Den hamnar på hyllan tills det kommer någon som vill ha eller behöver den.

Vårsolen, takdroppet, isiga vägar och värmen håller i sig här hos mig!
Vi bara njuter! Hoppas det är lika fint hos er!
Kram //BiZen

torsdag 11 mars 2010

TÖ OCH TAKDROPP













Jag är glad att det äntligen ser ut att bli vår med sol och takdropp. Dagarna är längre och ljusare, precis vad jag behöver efter en tung och orolig vecka. Livet blir inte alltid som man tänkt sig och det gäller att hänga med i svängarna. Just nu ser det ut att ordna upp sig och det första april ger jag mig ut på okänd mark. Spännande, spännande, lite oroligt men jag vet att jag klarar det.

På stickorna just nu finns en påbörjad kofta i merinoull-garn som heter "Supercool" från lienesdesign.se. Köpte garnet på mässan i Älvsjö. Hittade inget mönster så jag har ritat ett eget. Mest slätstickning eftersom jag vill att färgen och flammigheten i garnet ska komma fram.

I söndags fick jag lukta på och gosa med en liten babyflicka som endast var 10 dagar. Visst är livet härligt! Ha en skön vårvecka! //BiZen

torsdag 4 mars 2010

SOCKGARNS-SWAP


Det här garnet i en läcker grön färg med Aloe Vera och Jojobaolja fick jag i sockgarnsbytet. Snälla Gunilla hade skickat det och jag hoppas hon tittar in på min blogg så jag får tacka henne. Tusen tack för det fina garnet Gunilla!Ska bli roligt att sticka av det eftersom jag inte provat det tidigare. Fötterna lär bli mjuka och sköna också av dom här sockorna.
Gunilla har ingen blogg och hade inte skrivit avsändare. E-postadressen vill inte ta emot mina mail, dom kommer hela tiden tillbaka.
TACK Gunilla och till dig och alla andra: Ha en skön helg!
//Kram BiZen