torsdag 16 september 2010

EN TRÖJA BLIR EN KOFTA




I slutet av 80-talet köpte jag en materialsats, från Jola Glimäng i Steninge, med handfärgat ullgarn och mönster till en tröja. Tyckte den var så fin med handmålade träknappar.

Under åren har jag mer och mer lessnat på modellen. Att dra den över huvudet, den gick för långt upp i halsen osv.

Nu äntligen kom jag mig för att göra om den till en kofta. Sydde två zig-zagsömmar mitt fram och klippte upp den. Repade upp en bit av framstycket och gjorde om det till V-ringning. Hade bara tre knappar från det gamla sprundet mitt fram så det fick bli dom tre längst upp och öppet resten.

Vips fick jag en ny kofta!

Jag undrar om det åter kommer att bli en favorit.

Kramizar till er alla! //BiZen

onsdag 15 september 2010

JAG BLIR SÅ GLAD!!!!!



Om någon undrar vart jag tagit vägen så finns jag här fortfarande. Det har bara inte blivit av att skriva något, men jag har gått in dagligen och läst era bloggar. Ni ger mig massor av glädje och inspiration. Tack allesammans!

Extra glad är jag för dom två utmärkelser som jag fått från "Mia stickar" och "Handarbetskorgen". Tusen tack till er båda, det är så roligt att ni vill titta in till mig och ge mig en award dessutom!

Nu följer ju en liten prestation med awarden, att berätta sju saker om sig själv.
Ska fösöka tänka ut något.................

1 Gillar hösten bäst av alla årstider.
2 Vill ha varm mat året om.
3 Har för många kilo men mår bra och trivs med mig själv.
4 Tycker om att vara hemma.
5 Har köpt färdigsydda gardiner en enda gång.
6 Tycker det är roligt att ge presenter.
7 Jag önskar att jag kunde måla akvarell.

Sänder awarden vidare till alla härliga bloggare som tittar in till mig. Ni är underbara och jag vill att den som känner sig manad tar emot den och för den vidare.

Höstkramar till er alla! //BiZen

torsdag 2 september 2010

BOKFODRAL a´la GUDRUN SJÖDÉN







Det blev en tygbit över när jag sydde kassen i tyget från Gudrun Sjödén.
Nu har jag gjort ett bokfodral och fodrat med linne. Tycker det ser trevligt ut med ett fint tyg runt boken när jag sitter och läser. Framsidan har en ficka att stoppa in pärmen i men på baksidan viker jag in tyger runt pärmen så att fodralet passar till olika stora böcker. Naturligtvis sydde jag fast ett tvinnat bomullsband med "B" som jag använder till bokmärke.

Dagen har varit solig men blåsig. Gjorde ett besök på biblioteket men handarbetsböcker har dom dåligt av där jag bor.
Ha en lugn och fin torsdagkväll! //BiZen

onsdag 1 september 2010

ROSA SJAL & ROSA ROSOR


Den rosa sjalen som jag började på är redan klar. Mönstret är mitt eget och den är stickad från nacken och neråt. Ökningar i början och slutet på alla varv och på var sida om mittmaskan varje rätt varv. Garnet är väldigt mjukt ch gosigt!

Mina fina rosor har fått flytta till en skål med vatten. Dom började se lite ledsna ut men piggnade till när dom blev avklippta och förflyttades.

Själv är jag också piggare nu och funderde på att gå ut på en promenad. Då kom regnet och jag stannar inne en stund till......

Ha det bäst! //BiZen

måndag 30 augusti 2010

UPPMUNTRAN


Tack alla som gett uppmuntrande kommentarer. Det värmer och hjälper.
Nu börjar jag må bättre men hostan är envis.
Har i alla fall orkat sy lite på stickpåsen till "Stickpåsebytet" på Stickamera.
En sjalstickning är också påbörjad.
Så kom kärt besök med underbara rosor! Helt ljuvlig, tvåfärgad variant!
Det piggar upp vill jag lova!
Fortsätter att ta det lugnt några dagar.
Kramar till er alla! //BiZen

torsdag 26 augusti 2010

HÖSTEN PÅ VÄG = FÖRKYLNING



Sommaren med sol och bad är över för den här gången. Skolorna börjar och hösten är på väg. Med hösten kommer även förkylningar och nu är det min tur.

Har inte varit sjukskriven på två år men nu är det dags. Halsont, huvudvärk, ont i kroppen, hosta och feber. Tycker synd om mig själv, vill göra så mycket men orkar ingenting. Försöker sova och vila kroppen, tror det är det enda som hjälper.
Sticka, sy, virka och väv ni som orkar!
//BiZen

tisdag 24 augusti 2010

BREV PÅ POSTEN


Så här vackra och underbara knappar fick jag från Britt-Marie i knappbytet på Stickamera. Visst är dom superfina? Trots att jag inte skrev vilken färg jag gillar så fick jag gröna - min favoritfärg när det gäller kläder.
Britt-Marie bor i Hällevadsholm men har nog ingen blogg eftersom jag inte fick någon bloggadress. Än en gång stort tack Britt-Marie ifall du tittar in till mig!
Ha en fin tisdagkväll! //BiZen

fredag 20 augusti 2010

KLÄNNINGAR


Veckorna går fort nu när vardagsrutinerna kommit tillbaka. Här är det ömsom sol, omsom vatten och mygg har vi och alldeles fulla i bett är vi. Vi har inte haft mygg på många, många år men i år är det en plåga. Kanske ovanan....

Stickningen har fått vila lite men symaskinen fick komma fram igen. Har sytt två förklädesklänningar "Lantgård" i storlek 70cl. Fodrat överdelen och satt en kant nertill i avvikande tyg.

Ha en jättetrevlig helg!
//BiZen

torsdag 12 augusti 2010

NÅLDYNA OCH LOPPISFYND




Med inspiration från andra bloggar har jag virkat en söt, liten nåldyna av en "African flower". Har alltid en nåldyna vid symaskinen när jag syr, så där ska den stå.
I helgen när vi var ute och åkte kom vi förbi en Loppis och jag hittade denna bok med mönster till barnkläder. Helt ny ser den ut och blev ett fynd.
Soliga kramar! //BiZen

onsdag 11 augusti 2010

JAG TESTAR EN NY MALL




Vill testa en ny mall för att se om jag gillar den eller ej. Det blir kanske nåt helt annat när jag bestämt mig.

Visar också några foton som jag tog i söndags när vi var ute och åkte.
Dom föreställer gamla gruvhål från en järngruva. Dom är numera vattenfyllda och det finns massor av dom här uppe i skogarna.

Ha en fin kväll! //BiZen

lördag 7 augusti 2010

MERA LILA



Vill visa min vackra, lila orkidé som blommar just nu. Det är så tacksamt med dessa blommor som nästan sköter sig själva, blommar länge, vilar en kort tid och blommar igen.

Måste köpa väska till nya kameran och fastnade för den här modellen som fanns i flera färger. Men det blev en lila som ni ser. Trivs med den och tycker den är så fin.

Ha en trevlig lördag! //BiZen

fredag 6 augusti 2010

JAG BLIR SÅ LESS


Koftan som jag stickade på i flera månader, virkade kanter och sydde knappar i, blev inte alls som jag ville ha den. Ingen ide att låta den ligga i skåpet som hyllvärmare, så en kväll satte jag saxen i den och började repa upp. Från att ha varit en sladdrig liten hög, är den nu några nystan garn igen.
Förhoppningsvis blir dom en ny kofta som jag tycker om och vill använda.
Soliga hälsningar och trevlig helg! //BiZen

onsdag 4 augusti 2010

ULLSTRUMPOR INFÖR HÖSTEN



Mina senast stickade strumpor ser ut så här. Stickade i ett garn som heter "sock wool" från BC GARN. Fick det i ett byte från Maria på Gotland. Ett skönt och lättstickat garn som jag inte hade provat tidigare. Tack Maria!
Mönstret är mitt eget, som det oftast brukar bli.
Nu har jag lagt upp nya maskor på strumpstickorna.......

Har arbetat några dagar och kommit in i vardagsrutinerna. Vädret är en del moln, en del regn och en del sol. I kväll har jag suttit på balkongen i solen med stickningen och gott te i nya muggen. Livet ska njutas!
Ha det gott ni också! //BiZen

tisdag 3 augusti 2010

JAG VIRKADE PÅ SEMESTERN














Bomullsgarn är skönt att jobba med när det är varmt och svettigt.Virkade en väska med "African flower" under semestern. Hade inget mönster så det fick bli eget påhitt.
Väskan är fodrad med bomulltyg i ljusblått med vita blommor.
Två disktrasor blev också stickade.

Bilderna gör som dom vill............

Ha en fin tisdag! //BiZen

måndag 2 augusti 2010

MIN HÖSTFÄRG = LILA























Nu har jag satt saxen i dom blommiga tygerna från Gudrun Sjödén. Det blev en glad kasse med fickor både fram och bak, precis som jag vill ha det. Den på baksidan är tvådelad och den stora på framsidan fick, som dekoration, en fjäril i metall mitt i en blomma.


Insidan har som vanligt både mobilficka och en större ficka.

Jag gillar mina kassar och kan inte få nog av dom. Det blir säkert fler.

Det har regnat hela dagen här, hoppas ni har haft en solig dag!

Ha det gott! //BiZen

söndag 1 augusti 2010

VARJE DYRBAR MINUT


I dag är det sista semesterdagen så det gäller att ta vara på tiden. Vi har varmt och skönt men en aning för blåsigt. I ugnen står en hallonkaka som ska avnjutas med vispad grädde ute på balkongen. Det har blivit många sådana nu när hallonen mognar som bäst och man kan plocka varje dag.
Önskar er alla en fortsatt skön söndag! //BiZen

torsdag 29 juli 2010

GULT OCH SOLIGT



Vår utflykt gick vidare till Gustavsbergs porslinsfabrik. Roligt att se både museum och alla försäljningsställen med porslin och glas. Mycket fint från alla kända svenska tillverkare.

En av mina favoritdesigners är Ulrika Hydman Vallien. Måste ju köpa något av henne så det blev härligt soliga glas. Efter glasköp blev det glassköp innan vi reste hemåt.

I dag regnar det och det känns riktigt skönt. Hoppas ni har det väder ni vill ha och att sommaren är ljuvlig hos er!

Kramar om! //BiZen

onsdag 28 juli 2010

SISTA SEMESTERVECKAN




Nu är det den sista semesterveckan för den här gången........
Vi tog en tur till Vaxholm och besökte bla Lena Linderholms galleri. Jag gillar hennes fantastiska mönster på keramik och tyger. Att titta in till henne är ett måste när vi är i Vaxholm.
Strosade omkring och njöt av atmosfären i den lilla sommarstaden. Hittade god mat och vädret var perfekt, inte för varmt och inget regn.
Sedan tog vi färjan därifrån och gjorde ett besök på.........ja det får ni veta i morgon!
Solkramar till er alla! //BiZen

söndag 25 juli 2010

SLOTTSUTFLYKT















Semestern fortskrider i solens tecken tills i går.......Nu har kyligare luft hittat hit och vi kan njuta av den så kallade "svenska sommaren". Känns helt ok efter den värmebölja som vi haft i många, många veckor.
Utflykt igen, nu till Tullgarn, ett slott i Södermanland.
Vi hade pick-nick vid vattnet och tog det lugnt i värmen.
Semesterkramar till alla! //BiZen

söndag 18 juli 2010

UTFLYKT TILL REJMYRE












I dag får bilderna tala för sig själv..............................




Soliga semesterkramar! //BiZen

lördag 17 juli 2010

GUDRUN SJÖDÉN



Jag är en stor beundrare av Gudrun Sjödéns färger och mönster. Riktigt älskar när katalogerna dimper ner i brevlådan. Sköna att bläddra i och en fröjd för ögat med alla färgsprakande kläder, tyger och hemtextil.

Nu har hon öppnat en lagerbutik, söder om Stockholm, som är otroligt vacker och välfylld. Gjorde ett besök i veckan och blev glatt överraskad av det fantastiska utbudet och priserna. Naturligtvis blev det en hel del shopping och jag gick därifrån med en stor kasse som innehöll både kläder, tyger och annat.

En fika hann vi också med i den rofyllda och färgglada caféhörnan.
Kan verkligen rekommendera denna butik om ni har vägarna förbi för själv tänker jag åka dit många gånger.
Semesterkramar till er alla! //BiZen

onsdag 14 juli 2010

SEMESTER, SEMESTER, SOL, SOL, SOL...........



I år kan väl alla soldyrkare och värmeälskare vara nöjda med semestervädret. Vi är utomhus från morgon till kväll, tillbringar bara nätterna inomhus. Matlagningen får gå fort så att vi snabbt kommer ut igen och kan svalka oss i skuggan. Visst är det härligt och det har varit fantastiska dagar.

Den första veckan hade vi tre födelsedagar att fira och tack och lov för AC, när bilresorna är några mil. Vi har blivit bjudna på god mat, underbart fika och fått umgås med trevliga människor.

Lite stickning och virkning har det också blivit i solstolen med mycket vatten till hands.

Promenader får vi göra sent på kvällen när solen gått ner.

Hoppas ni också har det skönt och trevligt!
Kramen //BiZen

fredag 9 juli 2010

NYA TEMUGGAR


Det är skönt med semester, att få ta dagarna som dom kommer. Ha sovmorgon, äta frukost på "bron", slappa och bara vara.

En dag åkte jag in till stan och lite shopping blev det. Hittade temuggar, som jag gillar, på Åhlens. Har letat i andra butiker tidigare men inte hittat något som riktigt tilltalat mig. Det blev även lite kort att ha på lager och kunna skicka när lusten faller på.

Soliga sommarkramar till er alla! //BiZen

tisdag 6 juli 2010

MIN NYA LEKSAK


Tänk vad det är lätt att handla nu för tiden. Bara ett litet "klick" så kommer varorna hem.
Ja, det är vad jag gjort i dag. Har kollat runt på nätet, jämfört och funderat, vad vill jag ha, vad känns viktigt osv. Att jag vill ha en ny kamera, det visste jag. Men så svårt att veta vilken. Efter åtskillig tid vid datorn, när regnet smattrar på taket och dagen är som gjord för att sitta här, har jag äntligen bestämt mig.
Min nya, fina leksak som har två objektiv och ska ge mig underbara bilder framöver. Å, vad jag längtar, hoppas den dyker upp snart, snart.......
Ljumma sommarkramar! //BiZen

måndag 5 juli 2010

UTLOTTNING HOS POPPYLINDA











Det är utlottning om fina priser hos POPPYLINDA. Klicka på bilden i vänsterspalten så kommer du också dit och kan vara med.
Nu har jag min första semesterdag. Sitter i skuggan och bara njuter!
Kram till er alla! //BiZen

fredag 2 juli 2010

VACKER MEDPASSAGERARE




När vi var ute med båten kom den här ståtliga trollsländan och ville hålla oss sällskap. Den var ca 10 cm lång och ställde villigt upp för fotagrafering.
Nu har nedräkningen börjat, 3 dagar kvar ill semester!
Soliga sommarkramar! //BiZen