onsdag 5 augusti 2009

GOTT O BLANDAT I TRÄDGÅRDEN





Vår sista semestervecka, för den här gången, är solig och varm men en regnskur i går gav oss 17 mm nederbörd. Frukter, bär och blommor frodas i trädgården och snart kan de skördas. Det är roligt koka saft och göra äppelpaj, för att inte tala om hur gott det är när man har gjort det själv. Fortsätter njuta och ha det skönt ännu några dagar...//BiZen

söndag 2 augusti 2009

HALSDUK INFÖR KOMMANDE HÖSTRUSK


Äntligen har jag kommit igång med att sticka något av mitt entrådiga ullgarn.
Det ska bli en halsduk som jag stickar på stickor nr 3,5. Mönstret kallas påfåglemönster. Hittade det i en bok som är fyndad på Loppis.
I dag har det varit sommar i ordets rätta bemärkelse, 27 grader och solsken, så vi tog båten till Drottningholm. En underbar dag till sjöss. En hel vecka kvar på semestern, bäst att passa på och njuta...............//BiZen

lördag 1 augusti 2009

UTLOTTNING


Potatisen blommar för fullt och snart behöver man en bra höstjacka. Jag är med i en utlottning hos Mirrezz där hon lottar ut jättefina jackor. Vill du också ta chansen att vinna en jacka är adressen www.mirrezz.blogspot.com. Hoppas på turen än en gång //BiZen

UTFLYKT TILL DRAGON GATE






Vill man uppleva Kina i Sverige kan man åka till DRAGON GATE vid E4an söder om Gävle.
Vi åkte dit på en utflykt för att se vad det var eftersom vi tidigare bara åkt förbi. Intog kinesisk buffe i Drakbåten och tittade på Terrakotta-armen bla. Visar några bilder därifrån. Ha en fortsatt härlig sommar! //BiZen

måndag 27 juli 2009

LYCKLIGA JAG!


Jag var med i en utlottning hos "thewillowfairy.blogspot.com" och vann första pris!!!
Mitt hjärta slog några extra slag innan jag fattade att det var sant. Hon hade tre underbara garnpriser + stickmarkörer och man fick välja vad man ville ha i första,andra och tredje hand.Jag fick mitt förstahandsval som är 3 härvor Malabringo Lace i en härlig grön färg och 5 stickmarkörer i höstfärgade glaspärlor. Kan man vara mer än lycklig? Nu väntar jag med spänning på mitt paket så får vi se vad jag kan hitta på att sticka av garnet.
Myskankorna har varit hos oss drygt en vecka när "matte" var på semester. Dom gillade sniglar så vi har plockat sniglar varje kväll för att dom skulle få något godis. Själv har jag fått någon glassnoja så nu plockar vi hallon och äter till glassen varje kväll. Vi ursäktar oss med att det fortfarande är semester och får väl tänka om i nyttigare banor när semestern är över. //BiZen

fredag 24 juli 2009

DET HÄNDER INTE MYCKET PÅ HANDARBETSFRONTEN


Njuter av semesterdagarna och det har inte blivit något sytt och bara lite stickat. En strumpa med mönster och små pärlor på skaftet har blivit klar och den andra är på gång.Vistas mest ute då jag vill ta tillvara varje tillfälle att njuta av sommaren.
Gjort om min blogg lite och tyvärr försvann mina bloggintresserade vänner från min sida. Förlåt-vill att ni tittar in-men vet inte hur jag får tillbaka er på bloggen. Hoppas jag kan fixa det så småningom, jag jobbar på det. Det är så trevligt när ni tittar in och helst av allt när ni lämnar en kommentar. Sommarkram //BiZen

onsdag 22 juli 2009

SHOPPINGDAG


I går var jag i Stockholm för att gå och strosa, shoppa och njuta av huvudstaden. Det var perfekt väder för dessa ativiteter. Det tyckte nog många för staden var full av turister. Hittade lite smått och gott att inhandla och åkte hem nöjd och tillfreds med dagen. Kameran fick stanna hemma denna gång så bilden är från i lördags när vi var på fördelsedagskalas. Nu ska jag fortsätta sitta ute och njuta och ägna eftermiddagen åt brevskrivning.//BiZen

måndag 20 juli 2009

WEEKEND-VÄSKA I IKEATYG



När min kära weekend-väska från "Gudrun Sjöden" blivit alltför sliten beslutade jag att sy en ny väska i ungefär samma storlek. Ett IKEA-tyg, som legat länge för att jag inte riktigt visste vad jag skulle göra av det, blev nu omhändertaget, tillklippt och ihopsytt. Har sytt två stora fickor på både fram och baksidan. Handtagen i skinn är från en "bok-klubbsväska" som nästan genast gick sönder. Väskan stängs med en dragkedja.
Vi fick massor med regn i natt men under dagen har det varit bra väder. Lite molningt under förmiddagen så vi kunde pyssla om bilen med tvätt, putsning och polering. Nu är den så fin! Solen skiner från en härligt blå himmel och vi har varit ute hela dagen. Gillar att sitta ute och äta och fika, det är sommar för mig.//BiZen

torsdag 16 juli 2009

SEMESTER


I dag har vi haft gäster. Det är trevligt och roligt att laga mat, fixa fika och sitta ute och prata bort hela dagen. Det blev varmrökt lax med nypotatis och en sås som vi inte provat tidigare. Men alla tyckte det var gott. Sallad förstås och glass med björnbär till efterrätt. Nu har gästerna åkt men vi sitter fortfarnade ute i den fantastiskt ljumma sommarkvällen.
En annan dag i veckan var vi till Tekniska museet i Stockholm. Mitt barnbarn E som är 11 år frågade för ett tag sedan om jag tycker det är roligt att gå på museer, och det tycker jag ju att det är. Då blev det en heldag på Tekniska för där finns alltid mycket att se och uppleva.
Nu ska jag varva ner med stickningen.......//BiZen

måndag 13 juli 2009

SOMMARSTADEN MARIEFRED



Så här ser den idylliska mälarstaden Mariefred ut från sjön. Slottet känner väl alla igen, det ståtliga Gripsholm. Sedan kyrkan som ligger högt upp på sin kulle. Mariefred är en underbar sommarstad och det finns massor med kulturella upplevelser för alla som vill åka dit.//BiZen

fredag 10 juli 2009

VATTEN-VATTEN-VATTEN






Semestern har inte börjat ännu men vi tog en heldag på GÖTA KANAL i veckan. Det var intressant och roligt, min första resa där, och kameran gick varm. Finns massor att uppleva i den underbara svenska naturen. Tänk att kunna resa med båt mitt ibland kor och får, åkrar och ängar, förbi hus och kyrkor. Hela dagen hade vi vatten runt omkring oss, kanalen under oss och regnet från alla andra håll. Men vad gör det när när man är glad och förväntansfull inför en härlig dag och det finns kaffe och god mat på nära håll. //BiZen

torsdag 2 juli 2009

SOCKOR I VÄRMEN


Inte för att jag fryser om fötterna utan för att det är så roligt att sticka sockor har jag börjat sticka av det underbara swap-garnet "Bamboo". Mjukt och härligt att sticka med, och randningen som blir av sig själv gillar jag. Har inte provat det här garnet tidigare men blivit lite förälskad i det. Skulle var fint till en barnkofta, så det blir kanske det också innan hösten. //BiZen

onsdag 1 juli 2009

SOMMARMÅNAD



Nu går dagarna snabbt mot semester.Då ska jag "bara vara". Sitta i solstolen, under ett stort träd som ger skugga, med en intressant och spännande bok eller en härlig stickning som blir större och större. Skriva brev till mina vänner,äta när jag är hungrig och sova när jag är trött. Dricka saft och fösa bort getingarna. Inga "måsten" och inga tider att passa. Ladda batterierna för en kommande höst. Det är semester, tycker jag.//BiZen

måndag 29 juni 2009

VÄSKA TILL SMÅSAKER



En liten väska som är till alla småprylar jag släpar med mig. Den är i samma tyg och samma foder som den större väskan. Knäpps med två tryck-knappar. Tanken är att väskorna ska höra ihop och att det blir lättare att hitta det jag söker.
I dag var vi, jag och mina tre barnbarn, på badstranden. Eller rättare sagt dom var i vattnet mest hela tiden. Sommaren är underbar! Barfota utan strumpor och skor.....//BiZen

söndag 28 juni 2009

INGENTING ÄR LÄNGRE SOM FÖRUT..............


Förut stickade man koftor nerifrån och upp och strumpor uppifrån och ner.Nu ska man göra tvärt om och då måste ju även jag prova på hur det är. Började med strumpor och hittade en fantastiskt bra beskrivning hos Barbros stickning. Garnet är mitt swap-garn Fabel. Det var roligt att sticka dessa strumpor och jag kommer nog att göra fler på samma sätt. Om det blir någon uppifrån och ner-kofta återstår att se. Har just nu inga planer på en sån men man vet aldrig..... //BiZen

fredag 26 juni 2009

MIN NYA SOMMARVÄSKA


Det här är min nya sommarväska sydd i ett underbart IKEA-tyg, som jag bara älskar!Den är lika som presentväskan men förminskad 20%, då jag vill ha en lite mindre modell. Fodret är också IKEA-tyg, vitt med fåglar och blad i svart och grönt. (Gillar det tyget också och har sytt en gardin till badrummet tidigare.) Det andra tyget i väskan fanns i mina gömmor. Väskhandtagen är från en gammal, avlagd väska. Brukar spara sånt som kan komma till användning när jag kastar saker. Oftast kommer det med i några nya projekt. Just nu är det här min favorit-väska!
Har haft ännu en underbar och solig dag som vi tillbingat i båten på sjön. Kan man ha det bättre? //BiZen

söndag 21 juni 2009

TÄVLING


Jag är med och tävlar om jättevackra vinster på
http://tankartartid.blogspot.com
Titta in där du också, så kan du var med.
//BiZen

VÄSKAN ÄR PÅ VÄG......


Nu är väskan färdigsydd, fotad och nerpackad i presentkartong, på väg till posten i morgon, för att förhoppningsvis glädja en väninna som fyller år.
Väskan är sydd av min svägerskas gardiner(det randiga), ett swap-tyg och fodret är en före detta duk. Banden fanns kvar från den tiden man sydde lampskärmar och spetsen fanns också i gömmorna. På baksidan finns en stor ficka och inuti tre olika stora fickor bla. till mobilen och ett band att sätta nycklarna på så att man lätt får tag i dom. Sydde även ett näsduksfodral och ett litet etui att ha småsaker i.
För övrigt har solen lyst över oss hela dagen. Tillbringat den mesta tiden i hammoken med en stickning. //BiZen

fredag 19 juni 2009

MIDSOMMAR


Hoppas att ni alla har en underbar midsommar var ni än befinner er, på land eller till sjöss!Själv ska jag jobba men det går bra det också när man är förberedd på det.
Mina väskor är klara och fotade men inte inlagda i datorn ännu.....det kommer bilder.
Hittade ett underbart stickmönster, tack vare "Stickamera", på ugglor som man stickar in på vantar, tröjor etc. Ska göra en "provlapp" i helgen så jag får se hur de blir. Sedan kommer de på något plagg. Glöm nu inte att plocka de sju blommorna och lägga under kudden om ni vill drömma om "prinsen", ifall ni inte redan har honom förstås. Själv har jag redan hittat honom så jag behöver inte ut i regnet och leta blommor.//BiZen

onsdag 17 juni 2009

LÄNGE SEDAN.......



Nu är det verkligen länge sedan jag skrev något - riktig bloggtorka! Men jag har inte helt legat på latsidan. Min strykbräda har fått nytt tyg, likaså min lilla ärmbräda. Sedan har jag sytt och knåpat på några väskor som det kommer bild på så småningom, dom är inte riktigt färdiga ännu.
I dag skiner solen på oss för andra dagen i rad, kan vi få en solig midsommar mån tro? Vill även visa de vackra blommor som min mor har i trädgården.//BiZen

tisdag 26 maj 2009

NYA NAMNLAPPAR



Mina nya namnlappar har kommit och jag känner mig mer nöjd med dom här än dom gamla som är vinröda med svart text. Har sytt en nesessär i ett IKEA-tyg som jag hade en stuvbit kvar av. Fodrat med ett randigt tyg och satt två tryck-knappar i överkant. En stor ficka på båda sidor och nya namnlappen som passar bra i färg.//BiZen

måndag 25 maj 2009

DET KOM ETT PAKET.....


Fick en avi på posten om ett stort brev och åkte iväg och hämtade det på en gång. Förstod att det var mina garner i "Grisen i säcken-swap" och nyfikenheten hade inga gränser. En härlig mix av garner vällde fram och flera hela nystan som jag blev otroligt glad åt. Allt kommer till användning! STORT TACK till Karin som inte lämnat varken blogg-adress eller epost-adress, men kommer att få ett kort på posten med tack. Hon kanske inte tittar in på min blogg och ser hur nöjd jag är. Som jag sagt tidigare är det superroligt med swap och jag kommer att fortsätta med det. //BiZen

torsdag 21 maj 2009

UTSIKT FRÅN VÄVSTUGAN: UTLOTTNING

UTSIKT FRÅN VÄVSTUGAN: UTLOTTNING
Hittade en utlottning på underbara vävda saker från Vävstugan. Naturligtvis vill jag vara med och försöka vinna. Klicka på länken så kan du också vara med, för visst är det kul med utlottningar. Jag håller tummarna!//BiZen

tisdag 19 maj 2009

SYTT & BLANDAT


Nu har jag fått namn och adress till den som jag ska skicka restgarner till i "Grisen i säcken-swap". Har varit inne på hennes blogg och tittat så jag har en aning om vem hon är och vad som kan passa att skicka. Spännande att vänta mitt eget paket också.
En liten sminkväska till min kompis födelsedag har det också blivit. Broderade hennes initialer och fyllde väskan med diverse saker som ansiktskräm, mascara, läppglans etc.
Var ute och plockade liljekonvaljer i helgen. Dom doftar ljuvligt! Påminner om skolavslutning. //BiZen

måndag 11 maj 2009

SOCKORNA KLARA


Så här blev sockorna som jag stickat av Swap-garnet. Gröna, sköna och med pärlor som gör dom ännu vackrare. Hade ingen egentlig beskrivning utan satte ihop dom från lite olika beskrivningar.
Vill påminna om presenten ni kan få om ni skriver en kommentar lite längre ner i bloggen. Är det verkligen ingen som vill ha en present? //BiZen

söndag 10 maj 2009

UTLOTTNING

StitchOrDie!: Utlottning!
TITTA här kan man vinna garn mm. Klart att jag har anmält mig och vill vara med, vill du?//BiZen

torsdag 7 maj 2009

MAJ MÅNAD=GULLVIVOR


För mig förknippas maj månad med gullvivor, men på senare år har gullvivorna kommit tidigare och tidigare. I alla fall är det bevis på att snart kommer sommaren och värmen. Allting knoppas och växer med otrolig kraft just nu, men det går alldeles för fort egentligen. Man hinner inte med, för varje dag har det hänt något nytt ute i naturen.Det gäller att stanna upp och njuta av stunden här och nu.
Har anmält mig till en ny rolig Swap hos "Stickamera". Jag ska skicka 200 g restgarner till någon swapkompis och får i gengäld lika mycket restgarner från någon annan. Det blir alltid en massa garner över och det är ju en jättefin och kul ide att byta bort det mot annat garn. Spännande också att vänta paket och bli överraskad!//BiZen

tisdag 28 april 2009

EN METER TYG FÖR 20 KRONOR



Hittade ett kraftigt bomulls-tyg som var så billigt att jag bara "måste" köpa det. Har nu sytt både soffkuddar och en liten kasse. Tycker om sådana här kassar som är bra till lite av varje. Tex när handarbetet ska med någonstans eller när jag handlar lite i affären, matlådan till jobbet eller skorna...... Har sytt flera i olika tyger.//BiZen

måndag 27 april 2009

PIF-Pay it forward

VILL DU HA EN PRESENT?

Jag har anmält mig till PIF-Pay it forward- hos bannahoj.blogspot.com
Det innebär att jag kommer att skicka något handgjort till dom 3 första som lämnar en kommentar på det här inlägget och som vill delta i PIF.

GÖR SÅ HÄR:
1 Lämna en kommentar under detta inlägg och skicka namn och adress till
yaris(snabela)sverige.nu
De 3 första kommer att få en present av mig inom 365 dagar!

2 Gör samma sak på din egen blogg!

Vi hörs!//BiZen

torsdag 23 april 2009

VAD KAN JAG GÖRA AV DET HÄR?


En gång i tiden höll jag på med bildväv men nu känns det inte intressant längre. Dessa garner, entrådigt ullgarn, ligger och väntar på att bli något, men jag vet inte vad..... Någon som har en ide eller fler vad jag skulle kunna göra, vill helst sticka men kan tänka mig att virka något också. Ser fram emot era förslag så mina garner kommer till användning.//BiZen

NY VÅRVÄSKA


Har sytt mig en ny väska i grönt linne. På baksidan finns en större ficka.Väskan är fodrad med ett naturfärgat linnetyg med änglar på. Innuti finns en stor ficka och en mobilficka. Applikationen har jag sytt med lite olika mönstersömmar och satt på två små hjärtan i ett ljusare linnetyg. Locket knäpps med en knapp och smycket är ett gammalt halsband. Hade inget mönster utan har designat den själv. Tycker om uddspetsarna på locket och runt applikationen och mellanspetsarna på den långa axelremmen och på handtaget. Det blir säkert fler väskor i liknanade modell men med lite justeringar.//BiZen

onsdag 22 april 2009

ETT LJUVLIGT DOFTANDE PAKET


Hade fått ett mail att mitt "Garn&Choklad"-paket var på väg.Väntade ivrigt på posten och så damp det ner en avi strax innan jag skulle åka till jobbet. Ni ser det fina paket jag fick från Lena, men tyvärr var en del av chokladen redan uppäten när jag kom hem och skulle fota. Choklad är gott! Garnet är jag otroligt glad åt, har aldrig stickat av det tidigare så det ska bli väldigt roligt att göra fina sockor till mig själv.Färgen är underbar! I paketet fanns även ett doftljus som redan gett köket en härlig "water melon-anda." TACK igen Lena för ett fantastiskt paket!//BiZen

måndag 20 april 2009

TÄVLING IGEN......


Jag var inne på "Stickamera" och tittade på bilderna från Garn&Choklad-bytet som jag är med i. Då hittade jag denna blog http://bannahoj.blogspot.com där det är tävling om garn, stickmarkörer och lakritste. Klart jag vill vara med och kanske ni också? Tävlingar är kul och lyckost den som vinner! //BiZen

fredag 17 april 2009

TÄVLING



Nu har jag anmält mig hos "Lenas skattkista" där man kan vinna ett jättefint sockgarn. Har aldrig tävlat på bloggen förut så det ska bli spännande se om det blir någon vinst för mig. Titta in hos Lena ni också och var med och tävla om det fina garnet. http://lenasskattkista.blogspot.com //BiZen

torsdag 16 april 2009

I VÄNTAN PÅ SOMMAREN


En stickad kofta och virkad hatt i bomullsgarn till Lilla F. Nu väntar vi alla på sommaren men en bomullskofta behövs alltid både nu och sedan. Soliga dagar kan lilla hatten komma till användning.//BiZen

söndag 5 april 2009

GARN & KAFFE-SWAP




Det kom ett paket på posten med det här härligt gröna, mjuka ullgarnet.
Stort tack till Soraya i Hässelby! Garnet är underbart mjukt och tunnt, som att sticka med bomullsgarn.
Har aldrig tidigare stickat med pärlor men ville göra ett försök. Började med att
"slakta" ett halsband och så fram med stickor och garn. Det blev tyvärr inte som jag tänkt mig utan fick repa upp. Läste på nätet hur man stickar med pärlor och nu kom
pärlorna där dom skulle vara, på framsidan, inte halvt inne i stickningen. Här ser ni resultatet så här långt. Det färdiga projektet ska bli ett par vackra sockor till mig själv.//BiZen