måndag 27 juni 2011

JAG GJORDE DET IGEN




Kunde inte låta bli att sy ännu en kasse. Hade lite tyg kvar, från Gudrun Sjöden, i gömmorna och det räckte precis till den här kassen. Fodret köpte jag på Syfestivalen i Älvsjö.
En lång axelrem passar perfekt,så händerna är fria, när jag åker storstan och shoppar.
Då ska det klämmas och kännas på både det ena och det andra.

Blogger strular fortfarande så det blir sällan några inlägg, tyvärr.

Kram till Er alla som tittar in fast det är långt mellan mina inlägg!

Sommarkramar! //BiZen

torsdag 9 juni 2011

LILA LILLY




I min samling av sydda tygkassar och virkade ullväskor finns nu en köpt väska.
Den kommer från "Lilly of Sweden" och får mig att tänka på min mormor som hette just Lilly. Jag fick aldrig träffa henne tyvärr men hon finns på foton och min son är faktiskt lite lik henne.
Naturligtvis är väska i min favoritfärg framför andra, lila!

Sommarvärmen hänger kvar så det är skönt med en ledig dag.

Kramizar! //BiZen

onsdag 8 juni 2011

TESTAR BARA

Jag är sur, surare, surast!
Kan inte publicera mina inlägg från datorn.
Kan inte skriva kommentarer på vissa bloggar.

Nu använder jag en annan dator och har försökt kommentera , men det är lika illa här.
Försöker publicera det här inlägget.............
Om det går - kan någon hjälpa mig och tala om vad det är för fel?
Är det bara mot mig som Blogger gör så här?

Kram och God Natt! //BiZen

SOMMAREN HAR KOMMIT!




















Nu har sommaren kommit till oss och då behöver man naturligtvis en riktigt somrig och färgglad kasse.
Kassar får man aldrig för många!

Kram till er alla som tittar in!

//BiZen

tisdag 31 maj 2011

DET BLEV EN NECESSÄR



Köpte en bok och fick med tyg, knappar etc. till en väska. Nu är inte det här tyget någon favorit så om jag sydde mig en väska skulle den inte användas. Med lite förvandlig, ta bort-lägg till, blev det en necessär istället. Jag la till foder och invändiga fickor, tog bort handtaget. Ska prova den i helgen när vi åker bort.

Blogger är inte alls snäll mot mig numera. Förut kunde jag inte kommentera i era bloggar, nu kan jag inte publicera mina inlägg. Då kom jag på att försöka ett alternativ. Dvs jag skriver inlägget på datorn, sparar som utkast och publicerar med min telefon. Och se det gick sist så håll nu tummarna att det här också kommer dit det ska.

Sommarvärme i dag +23grader!

Ha en riktigt fin och trevlig helg allesammans!

Kram! //BiZen

torsdag 26 maj 2011

ISTICKAD HÄL


Hej på er alla!

Nu är jag här igen och det var verkligen länge sedan jag skrev något på Bloggen.
Men jag finns kvar trots att jag varken skrivit eller visat några bilder.

Det blir inte mycket stickat, virkat eller sytt nu för tiden men ett litet projekt har jag på gång.
Det finns en massa sätt att sticka hälar och jag ska lära mig istickat häl på dom här sockorna.

Det grönskar för fullt och växer så det knakar. Allt går så fort veckorna fram till midsommar. Nu gäller det att vara ute och uppleva allt som naturen bjuder oss på.

Jag tittar som alltid in till er andra och beundrar det ni gör. Är inte helt borta från bloggvärlden för att jag inte själv skriver här.

Ha en finfin och skön fortsatt vecka!

Kram! //BiZen

torsdag 5 maj 2011

VART TOG SOMMAREN VÄGEN?









Det har snöat den här veckan, varit kyligt och ruggigt.
Det var inte alls så jag hade tänkt mig att det skulle bli.
Aprilväder i maj.
Strumporna var undanstoppade och jag hade köpt mig nya sommarskor.
Nu står dom och väntar på att det ska bli varmt och soligt igen.

Sommar, sommar var är du?

Kram, kram!!! //BiZen

onsdag 27 april 2011

VÅREN ÄR HÄR!!!!!!!!







Påskhelgen bjöd verkligen på¨sol och vår. Vi gjorde utflykter med pick-nick och glass i det härliga vädret.

Besökte "Sigurdsristningen", en hällristning från mitten av 1000-talet.

Därefter blev det Sundbyholms slott som kanske några av er känner till från "Bonde söker fru". Målarprinsen Eugen står där med sitt staffli och målar av slottet.

Hittade ett träd fullt i mistel, som hade massor med vita bär.

Naturen inbjuder nu till ro och avkoppling och förändras från dag till dag.
Det går så fort så det gäller att komma ut ofta för att hinna med och uppleva förändringarna.

Jag har semester den här veckan, tänk att det kan vara så skönt att vara ledig och slippa passa tider.

Hoppas ni alla har det jättebra i solen och att vårkänslorna kommit till er också!

Kram! //BiZen

torsdag 21 april 2011

GO OCH GLAD PÅSK!


Hoppas ni får en härlig och underbar Påsk!
Njut av solen och värmen och ha det riktigt gott!
Påsk-Kramar till er alla! //BiZen

onsdag 20 april 2011

STILTJE PÅ STICKFRONTEN

















Har inte haft några nya stick/virk/sy-bilder att visa. Därför har det inte heller blivit av att skriva något här på bloggen.

Började med en stickning i tjockt garn och grova stickor (nr 6) men det sliter på armarna som värker så jag fick ge upp. Det blir några maskor då och då bara.

Tack vare det har fönsterna blivit putsade och rena gardin har satts upp. Garderoberna har städats och sommarkläderna har kommit fram. I dag har jag gått utan strumpor för första gången i år.
Nu är det snart sommar!

Kramar till er alla fina bloggare! //BiZen

tisdag 12 april 2011

ISLOSSNING OCH GARNKLAPPNING




I söndags promenerade vi vid Mälarens strand. Isen håller på att försvinna, det går fort nu. Vi längtar efter sommar och sol så vi kan åka ut med båten.
Ta med kaffe och mat, stickning och tidningar och sitta där ute och gunga och höra vågorna skvalpa.

Under tiden kan jag ägna mig åt att klappa, gosa och lukta på det här fantastiska garnet som jag fått av finaste Mia. Tänk att det finns så underbara och givmilda människor! Hon har spunnit det alldeles själv och ger bort det till mig! Kan nästan inte fatta att det är sant!
Jag är så stolt och tacksam över att äga ett så fint garn!
Under tiden som jag funderar på vad jag ska sticka av det kommer jag att klappa det varje dag och tänka "det är mitt, bara mitt"!
TACK MIA!

Kramar till dig Mia och till alla andra! //BiZen

måndag 28 mars 2011

VÅR INNE - VINTER UTE


Snön kom i natt igen så vi vaknade till ett vitt landskap.
Inomhus är det vårlikt med tulpaner.

Fick på morgonen veta att min sons kusin, 15 år, ligger på Astrid Lindgrens sjukhus med dialys. Hon behöver en ny njure.
Nu hoppas vi innerligt att hon får uppleva våren och sommaren.........

Njut av livet här och nu!

Kram! //BiZen

söndag 27 mars 2011

VÄSKOR VÄSKOR......



Hittade mer tvåtrådigt ullgarn och började virka en väska igen. Lite andra färger och egen design.
Den är inte färdig, men ni får en förhandstitt.

Har haft en lugn och skön ledig helg men tyvärr har det blåst så man vill inte vara utomhus. Vinden tar i så det är svårt att gå.
Våren har i alla fall kommit till oss för nu har tussilagon tittat upp. Dom lyser som små solar vid vägkanterna.

Helgen har också bjudit på familjemiddag hos mor. Mycket trevligt och gott!

Att ställa om klockan är däremot inte så roligt. Jag är morgontrött och att stiga upp en timme tidigare gör mig alldeles matt. Det tar många veckor innan jag känner mig som en människa igen.

Ha en härlig vårvecka!

Kram! //BiZen

torsdag 24 mars 2011

DET KOM ETT PAKET FRÅN SPANIEN


Jag vann, jag vann!!!!!
Denna helt underbara väska från "Lustig design", som jag även lånat bilden ifrån.

Det passade bra att vinna just till min födelsedag.

Väskan är otroligt välgjord och i så vackra färger.
Den är liten och nätt men rymmer massor, precis som jag vill ha den.
Jag älskar redan den här väskan och den kommer att bli en favorit!
Kan det bli bättre?

Titta in hos Lustig ni också, hon har bloggen "lustigdesign.blogspot.com"

Ha en skön och trevlig dag!
Kram!//BiZen

torsdag 17 mars 2011

DET ÄR TREVLIGT MED FÖDELSEDAG














Den här veckan har jag haft födelsedag. Inte vilken födelsedag som helst utan en sån där med en nolla.

Oj, vad det är roligt med presenter, jag är som ett barn, älskar att öppna paket!
Och alla grattishälsningar som kommer med posten, vackra kort och små paket.
Tänk att så många kommer ihåg mig!

Lite fest har det också varit med mat och fika tillsammans med nära och kära.
Dom hade med underbara blommor att glädjas åt.
Det kan inte bli bättre!

Trodde jag.....
I går blev jag överraskad med att ha vunnit en utlottning på en blogg.
Och vilken vinst sen! Ni får se när den kommer, förhoppningsvis nästa vecka, för ni må tro att jag längtar!

Ha det gott alla och kramar till er! //BiZen

tisdag 8 mars 2011

KASSE / VÄSKA IGEN



















Dök ner i min korg med gamla ullgarner och hittade dom här tvåtrådiga garnerna. Inget att sticka kläder av då dom inte alls känns sköna mot huden.
Vad gör man då? Jo, en väska/kasse förstås! Varför bara sy när det går att virka.
Hittade på ett eget mönster och så här blev det. Både handtag och axelrem, för det gillar jag. Några blommor och ett litet smycke. Fodrad med randigt tyg och två fickor plus nyckelrem invändigt.

Vips så hade jag en ny kasse!

Jag tror att våren har kommit till oss, för nu har vi haft många fina soliga dagar.
Hoppas ni också har vårväder, dripp, dropp, dripp dropp!

Kramar till er alla! //BiZen

torsdag 3 mars 2011

STICKIGT UFO OCH MJUK SJAL





Ibland får saker ligga till sig, precis som den här randiga koftan fått göra. Började på den för länge sedan och nu först har den blivit klar. Garnet är inte så där mjukt och gosigt, som ullgarnerna är nu för tiden, utan stickigt och trist. Men varför ska den stackars koftan ligga som halvfärdig hyllvärmare. Nu fattas bara knappar, sen kanske den kommer att användas, trots allt. Gillar både randningen och modellen som båda är eget påhittat. Det får bli en vårkofta för nu droppar det från taken och solen strålar.

Gosig och mjuk är i alla fall den stora sjalen, som jag stickat till en väninna, som snart fyller år. Skön att ha om axlarna både i soffan framför tvn och utomhus i vår.
Även den är eget mönster.

Det har av olika anledningar blivit otroligt lite bloggat det här året. Men nu börjar det lugna ner sig och jag hoppas få både tid och lust att höra av mig här lite oftare. Har inte glömt bort er utan tittar ofta in till er alla, men som sagt orken och lusten har inte funnits till att skriva något.

Ha en otroligt fin marsdag!
Kram! //BiZen

måndag 14 februari 2011

ALLA HJÄRTANS DAG


Många varma kramar till er alla på ALLA HJÄRTANS DAG!

Snön och kylan har kommit åter, 27 grader kallt i morse!
Förra veckan hade vi nästan vårväder.

Har varit till biblioteket och lånat talböcker. Trevligt att
lyssna på i bilen när jag åker till jobbet.

Ha en fortsatt fin dag!
Kram! //BiZen

onsdag 2 februari 2011

ETTÅRSPRESENT










Min senaste stickning blev en vårkofta till Lilla L, som snart fyller ett år.

Garnet fanns i min gömmor, kommer från almedahls och heter "loop". Det är hälften bomull och hälften modal. Ett mjukt och skönt garn som har legat till sig ett antal år.

Grundmönstret kommer från Hemmets Journal men jag har som vanligt lagt till och gjort om så det blev som jag vill ha det. För att få koftan lite mer "flickig" satte jag dit rosa HalloKitty-knappar.

Många vårkramar till er alla, för här droppar det från taken och töar för fullt!
//BiZen

tisdag 1 februari 2011

GRATTIS TILL VINNARNA!!!!!!!


Stort tack till alla som ville vara med i min utlottning!
Både dom jag känner sedan tidigare och alla nya bekantskaper.
Jag har fått flera följare och många nya bloggar att besöka.
Spännande!

Lottningen utföll också så att både en gammal bekant och en för mig
ny bloggare har vunnit.
GRATTIS till er båda!

Ha en trevlig och skön februaridag!
Kram! //BiZen

måndag 10 januari 2011

UTLOTTNING HOS MIG!










Nu när julen är bortstädad och symaskinen har kommit fram är det dags för utlottning.
Min passion för kassar, både att sy och använda, tänkte jag dela med mig av.
Därför lottar jag ut två små kassar till två vinnare.
Som ni ser är dom blommiga på ena sidan och randiga på den andra.
Storleken är 28X29 cm.
Dom är fodrade och har två fickor invändigt.

För att vara med i utlottningen ska du skriva en kommentar till det här inlägget och tala om vilken kasse du skulle vilja ha om du vinner. Den som blir först dragen kommer att få sin önskade kasse.
Vill du ha två lotter kan du länka med en av bilderna från din blogg.
Den 31 januari är sista chansen att vara med.

Hoppas ni är många, många som vill vara med i min utlottning!!!!

Kram //BiZen