onsdag 9 maj 2012

NALLE-LISA

VÅR 2012 030VÅR 2012 033VÅR 2012 034
Får jag presentera lilla Lisa?

Hon är stickad i ljusrosa garn och har fått  vita, virkade byxor och en stickad klänning med virkad överdel. Riktigt söt blev hon, tycker jag!

Men jag nästan skäms när jag inte skrivit ens minsta lilla inlägg på hela april månad. Tiden springer iväg och det grönskar och växer så det knakar.Ögonen kliar och näsan rinner…..
I dag regnar det, ett skönt och välkommet regn så att marken och träden och buskarna blir ännu grönare och snart är sommaren här.

Förbereder inför helgen då vi ska på dop. Lisa ska följa med och bli en av presenterna.
Ha det skönt och fint alla ni där ute som tittar in till mig!

Vårkramar! //BiZen

torsdag 22 mars 2012

SOMMARKOFTA TILL ELSA

007006

Äntligen har kofta till Elsa fått knappar. Det blev vita, små blomknappar som fanns i min knappburk.

Koftan är stickad i ett tjockare bomullsgarn, VIVA från Marks&Kattens. Den kommer att bli perfekt i sommar.

Mönstret är mitt eget.

Vårkramar! //BiZen

onsdag 21 mars 2012

DET BLEV EN KASSE

004003005Resultatet av symaskinsstunden i går ser ni här. Det blev en kasse med en utvändig ficka och lite brodyr. Fodret har ett fjärilsmönster och dom invändiga fickorna är sydda i yttertyget.

Kassen är en present till någon som fyller år i maj.

Soliga vårkramar! //BiZen

måndag 19 mars 2012

SOCKOR , SOCKOR……

MARS 2012 015MARS 2012 017

MARS 2012 020Sockstickningar är bra när man inte vill tänka på stickningen utan vill göra nåt annat samtidigt som man stickar. Därför blir det mera sockor och flera sockor av bara farten.

Dom randiga är i Fame Rand. Inget favoritgarn men kommer att sticka upp dom nystan jag har. Garnet känns tyvärr lite “acryligt”

Det mörkblå garnet vet jag bara att det är ett sockgarn, har ingen banderoll. Inte heller det någon favorit men sockor blir det i alla fall. Att jag inte gillar det riktigt beror på att det är lite hårt, inte så där mjukt och gosigt som jag vill att det ska vara.

Dagen började med en riktig hagelskur men nu tittar solen fram bakom molnen. Kallt är det också och blåser nåt otroligt. Tur att man får vara inomhus.

Har tagit fram symaskinen i dag. Det var länge sedan sist och det känns så roligt att sy igen!

Kramar! //BiZen

söndag 18 mars 2012

ULLGARNER

MARS 2012 002Ibland har man mer än tur!

Dom här fina ullgarnerna som kommer från Gotland. På en handskriven liten lapp står det “2tr. ullgarn från gårdens lammungar, spunnet på solkustens spinneri” På andra sidan finns namn och adress på Gotland.

Garnerna är säkert gamla men vad gör det, dom är fina och i gott skick. Min moster hade fått dom och lagt ner dom i källaren. Hon var inte alls intresserad och gav dom så småningom till mig. Här blev dom mottagna med öppna armar!

 

Vem kan säga nej till så härligt garn? Något att klappa på tills jag vet vad jag ska göra av dom.

Kramar! //BiZen

söndag 11 mars 2012

PYSSELSÖNDAG

001004

Visst, jag borde varit ute i det fina vårvädret i dag men tyvärr har jag så ont i ett ben och en höft så det har varit soffläge som gällt.

Plockade fram lite pyssel och det här är resultatet. En minibörs som kanske kan användas till något. Hade inget mönster utan har bara hittat på eftersom.

Hoppas ni haft en fin helg och lika härligt väder som vi.

Kramar! //BiZen

lördag 10 mars 2012

NY TIDNING–M by M

BARNBARN 010BARNBARN 011BARNBARN 012BARNBARN 013En ny pysseltidning kom ut på självaste kvinnodagen. Den hoppade ner i min korg och gömde sig bland mjölk och bröd när jag var och handlade.

Som vanligt blev jag lurad av reklamen och det är väl därför vi har reklam kan jag tro. Det här var ingen tidning för mig, fast andra kanske tycker den är bra och intressant. Kommer inte att köpa fler sådana tidningar utan lägger dom pengarna på nya garner eller fina tyger istället.

Vårkramar! //BiZen

måndag 5 mars 2012

RESTGARNS-SOCKOR

XPERIA 001STICKAT 002

Jag vill så gärna använda upp mina garner och brukar blanda lite för att det ska räcka till ett par sockor till. I dom här har jag lagt in enfärgat lila i resåren och ränderna i skaftet. Ser att dom matchar tunikan också.

Solkramar! //BiZen

söndag 4 mars 2012

NY OCH FIN VÅRVÄSKA

STICKAT 015För att fira att våren är på väg köpte jag mig en ny knallgrön vårväska. Den är i mocka och kommer från Laredoute. Blev jätteförtjust  när jag såg den i deras katalog. Beställde på nätet och fick hem den på några dagar.

STICKAT 012Helgen har varit superfin med pick-nick och solsken. Några grader varmt bara men håller man sig i solen känns det skönt.

Sedan var det 2-årskalas och Barbamamma-tårta och tjo och tjim.

Kvällen kommer att tillbringas i soffhörnan med stickning och Walander på tv.

Kramar till alla! //BiZen

torsdag 1 mars 2012

VÅRMÅNAD OCH NYA GARNER

STICKAT 006

STICKAT 009STICKAT 010

Nu ser vi fram emot våren och solens strålar som ska göra oss pigga. I går var det en härlig vårdag, den här extradagen som vi fick till skänks. I dag gömmer sig solen bakom gråa moln.

Jag kom aldrig iväg till Mässan i februari men det finns ju garner att köpa på hemmaplan. Rosa bomullsgarn till en liten kofta som snart är klar. Grönt bomullsgarn till en liten klänning som inte är påbörjad ännu.

Ett nytt garn för mig är Fame Rand. Tycker färgerna är fina men vet inte vad det ska bli …… Två nystan av ena färgen och ett av det andra. Kan jag inte hitta på nåt kul att sticka så blir det väl sockor igen.

Ha en skön och fin marsdag!

Kram! //BiZen

tisdag 21 februari 2012

TREVLIG PLANERINGSDAG

I dag har jag varit på “Planeringsdag” genom jobbet. Tillbringade dagen på Bommersvik som ligger så fint vid sjön Yngern. Föreläsningar och grupparbeten varvat med supergod mat och fika. Kunde inte varit bättre!

Det blev inga bilder att visa så ni får hålla tillgodo med en liten klänning i vinterbomull.

ELSAS KLÄDER 021ELSAS KLÄDER 022

ELSAS KLÄDER 019ELSAS KLÄDER 015

Inspirationen kommer från Made by K som gör dom vackraste babykläder man kan tänka sig.

Kramar! //BiZen

måndag 20 februari 2012

MERA STICKAT

XPERIA FEBRUARI 2012 011Den blå koftan med huva har fått ljusrosa knappar för att bli lite “tjejig”.

Jag vet att det ska vara unisex numera och allt det där. Men för mig blev det gulligt med rosa knappar.

Halt ute men jag har klarat mig från att halka omkull hittills.

Kramar till Er från mig! //BiZen

söndag 19 februari 2012

TILL ELSA

ELSAS KLÄDER 012ELSAS KLÄDER 014

En liten klänning med matchande “dregglis” är nu på väg till Elsa.

Garnet är nåt som fanns i gömmorna. Så kul med dom här små projekten och att kunna använda garn som finns hemma.

Kramizar till alla! //BiZen

onsdag 15 februari 2012

DET BLEV EN LITEN ELSA

XPERIA FEBRUARI 2012 013XPERIA FEBRUARI 2012 014

XPERIA FEBRUARI 2012 018Nu har jag blivit gammelfaster, eller vad man kallar det, till Lilla Elsa. En liten sötnos som jag har stickat till.

Det här setet är i mjukaste ull och helt mitt eget påhitt. Lärde mig göra fina snoddar till mössan och sockorna.

Mycket mer kommer att stickas till den lilla.

Oj, vad vi har fått mycket snö! Trodde ju vi skulle slippa det men nu fylls det på dagligen.

Kramizar till er alla fina där ute!

//BiZen

onsdag 8 februari 2012

JAG TÄVLAR OM SMYCKEN HOS CAROLINE

DSC06661

Om du gillar smycken, precis som jag, titta in hos Caroline och var med i hennes tävling. Hon lottar ut inte mindre än fyra fina paket med underbara smycken.

Klicka på bilden till höger så kommer du till Carolines blogg.

Lycka till ni också!

Kram! //BiZen

söndag 29 januari 2012

SÖNDAGSBILDER

Härlig söndagspromenad i solskenet. Alldeles lagom lite snö och några minusgrader. Hoppas det fortsätter så här hela vintern som är kvar fram till våren.

Bilderna få tala för sig själva.

011012

016022

026Varma kramizar till Er alla! //BiZen

söndag 15 januari 2012

FINN FELET

VINTER VID JUL 016När jag besökte Mässan i höstas köpte jag dessa fyrkantiga stickor, som jag sett hos andra bloggare och var nyfiken på. Dom är helt ljuvliga att sticka med men tyvärr fick jag nog några andrasorteringstickor. Två hade vassa kanter, flisor av trät var borta. Garnet fastnade om jag inte lyckades vända stickorna åt “rätt” håll. Efter att ha stickat en halv socka gick den ena stickan plötsligt av. Inte en av dom trasiga utan en  som var helt ok från början.

Då jag inte  har en aning om vem jag köpte stickorna av kan jag inte ens klaga och ev. få nya. Summan av det köpet blir, inga fyrkantiga stickor i fortsättningen. Håller mig till dom runda i väl beprövade.

Vintern har kommit med några få minusgrader och lite, lite snö på marken. Det blev en härlig promenad i dag.

Ha en fin vecka alla underbara Bloggare!

Kramar! //BiZen

 

 

måndag 2 januari 2012

GOD FORTSÄTTNING PÅ DET NYA ÅRET!

DECEMBER 2011 016Hej alla fina Bloggare!

Börjar det nya året med att visa ett par raggisar som mitt barnbarn fick i julklapp. Det har blivit många sockor under 2011 så vi får se om det fortsätter även under 2012.

Jag har svårt att sticka stora saker, mina armar och axlar vill inte riktigt hänga med på det. Därför blir det en hel del småstickat istället för det är ju så roligt att sticka.

DECEMBER 2011 002DECEMBER 2011 006

Ett stickfodral sydde jag i slutet av 2011 och skickade med i ett garnbyte. Hoppas mottagaren har användning för det.

Här kom det snö i går, alldeles vitt överallt. Nattens regn och mildväder har tagit bort allt det vita och nu har vi bara regn och gråväder igen.

Jobbet väntar så ni får ha en fortsatt trevlig dag!

Kramar! //BiZen

lördag 31 december 2011

RING UT DET GAMLA, RING IN DET NYA…….

thumbnail GOTT NYTT ÅR!



Ha det fint och trevligt när ni skålar in det nya året!



Kramar från mig till Er alla! //BiZen

måndag 26 december 2011

ANNANDAGEN…..

DECEMBER 2011 020Nu har vi avrundat julen och satt in resterna i kylen. Bra att ha under veckan när jag jobbar. Bara att värma eller låta fantasin flöda och hitta på något gott och spännande. Måste medge vi är bra på att ta tillvara rester. Här kastas ingen mat!


Julen blev precis så där lugn och skön som den ska vara. Tomten kom med paket efter att jag kommit hem från jobbet. Sedan fick vi umgås och äta godis.


Snön smälte, plusgrader på termometern och stormen hittade inte hit. Visst har det blåst lite men vi ligger nog precis i utkanten, tack och lov. Tänker på mina vänner på Alnö!


Julsockor blev det, gröna och sköna av garnet jag fick i ett byte av EVA. Härlig, mjuk och fin Alpacka. Mönstret är mitt eget.


Ha en fortsatt fin annan dag jul var ni än befinner er!


Kramar! //BiZenDECEMBER 2011 021

torsdag 22 december 2011

GOD JUL TILL ER ALLA!

imagesHej alla fina Bloggvänner!


Jag önskar Er alla en underbar jul tillsammans med nära och kära.


Själv måste jag jobba på julaftonen men får sedan ledigt i två dagar och får fira julen då istället.


Vi har vitt på marken och önskar oss en vit jul men enligt väderleksrapporterna blir det halka och dåligt väglag. Får ta det lugnt i trafiken. Hoppas Ni alla också tänker på att köra försiktigt.


JULKRAMAR till Er från mig! //BiZen

söndag 18 december 2011

DET KOM ETT PAKET……….

DECEMBER 2011 014


Att vara med i olika byten är både roligt och spännande. Det senaste bytet var att skicka garner, nåt gott och nån överraskning till en person.


Jag fick det här innehållsrika paketet från Anonym och har ingen aning om vem det är….så snälla ge dig till känna så jag kan tacka! Jag tackar här till vidare TUSEN TACK för det fina paket!


Ha det gott i julstöket!


Kram och hej! //BiZen